** «Μποέμ» του Πουτσίνι από την Οπερα Θεσσαλονίκης

  • Η Μιμή σε κοινόβιο περιθωριακών

Η Μονσερά Μαρτί ήταν μια τυπικά μεσογειακή Μιμή, ενώ ο Ρίτσαρντ Λιτς, παρ’ όλο που η φωνή του έχει χάσει τη νεανική της φρεσκάδα, ήταν ένας Ροντόλφο χωρίς εκπτώσεις

Δεύτερη «Μποέμ» -και μάλιστα σε χρονική απόσταση μόλις τριών ετών- πρόσθεσε η Οπερα Θεσσαλονίκης στον μακρύ κατάλογο των όσων έχει προσφέρει στο βορειοελλαδίτικο κοινό. Η νέα παραγωγή ανέβηκε στη σκηνή του Θεάτρου της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών σε διπλή, πολυμελή διανομή, με συμμετοχή ξένων μονωδών στους ρόλους του πρωταγωνιστικού ζευγαριού (α’ διανομή) και υγιή, πραγματιστική αξιοποίηση τοπικών μουσικών δυνάμεων. Συμμετείχαν η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, η Χορωδία Θεσσαλονίκης – Κλασικοί Τραγουδιστές και η Παιδική Χορωδία του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης υπό τη μουσική διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη, καλλιτεχνικού διευθυντή της ΚΟΘ. Ηταν μια καλή παραγωγή με ευπρόσδεκτα νεανικό, υγιώς σύγχρονο στίγμα.

Ο Θεσσαλονικιός σκηνοθέτης Αλέξης Ευκλείδης πρότεινε μια εύστοχη μεταφορά της υπόθεσης από τον αβαρή, κάπως διακοσμητικό 19ο αιώνα των Μιρζέρ/Τζακόζα-Ιλικα/Πουτσίνι σε ένα αναγνωρίσιμο, σύγχρονο, κοινωνικό περιβάλλον. Η φτωχική παριζιάνικη σοφίτα και το γραφικό χριστουγεννιάτικο Καρτιέ Λατέν των απένταρων φίλων έδωσαν τη θέση τους σ’ ένα εγκαταλειμμένο εργοστάσιο, που φαίνεται να έχει καταληφθεί από ένα κοινόβιο περιθωριακών τύπων εν οις και οι ήρωες της όπερας. Αν και η μεταφορά δεν εφάρμοσε δίχως αντιστάσεις στα φλύαρα καθέκαστα της αυθεντικής δραματουργίας του έργου, ο Ευκλείδης καθοδήγησε με ευρηματικότητα τους ήρωες σ’ αυτό το ζοφερό, δυστοπικό πεδίο εξασφαλίζοντας μια ομαλή, λεπτοδουλεμένη σύγχρονη αφήγηση.

Την άποψή του στήριξαν πιστά οι συνεργάτες του. Ο σκηνογράφος Σωτήρης Στέλιος πρότεινε ένα αχανές, παγερό, τσιμεντένιο υπόστεγο με βρώμικες τζαμαρίες, διάσπαρτο με σαραβαλιασμένα παλιοέπιπλα, που φιλοξένησε πειστικότατα και την αυτοσχέδια χριστουγεννιάτικη γιορτή των καταληψιών, ενώ η ενδυματολόγος Αλεξία Θεοδωράκη έντυσε τους ήρωες με σύγχρονα, ευτελή ρούχα· μετά τους σύγχρονους παριζιάνικους «Μποέμ» του Γκράχαμ Βικ στην αθηναϊκή ΕΛΣ, οι ήρωες της «Μποέμ» προσγειώθηκαν με… καυτό χρονισμό στα εγχώρια συμφραζόμενα!

Το ακρόαμα υπήρξε πολύ καλό και αρθρώθηκε άνετα γύρω από τη φωνητικά και σκηνικά αξονική παρουσία του πρωταγωνιστικού ζεύγους. Παρ’ ότι η γλυκιά φωνή του έχει χάσει τη νεανική φρεσκάδα που απαιτεί ο ρόλος -το «βιμπράτο» της έχει λίγο «ανοίξει» και η χροιά έχει κάπως θαμπώσει- ο Αμερικανός τενόρος Ρίτσαρντ Λιτς τραγούδησε τον Ροντόλφο δίχως εκπτώσεις: φωνητικά λαμπερό και ηχηρό, δραματικά ορμητικό και συναισθηματικά ευμετάβλητο. Τον κάπως γλυκερό ρόλο της ράφτρας Μιμής απέδωσε πολύ καλά η υψίφωνος Μονσερά Μαρτί, κόρη της διάσημης Μονσερά Καμπαγιέ, που ήταν παρούσα στην πρεμιέρα. Τυπικά μεσογειακή, σφιχτή, με γρήγορο βιμπράτο, αλλά με σκληρό περίγραμμα και διαπεραστική, η φωνή της απέδωσε άνετα την παρτιτούρα κινούμενη με τεχνική άνεση από τις πιο χαμηλόφωνες συναισθηματικές διατυπώσεις μέχρι τις μεγάλες εξάρσεις του ερωτικού ντουέτου και τις συμμετοχές της στα σύνολα.

Τους συμπρωταγωνιστικούς ρόλους των ετέρων τριών ψευτοκαλλιτεχνών της μποέμικης παρέας έφεραν με επάρκεια και καλή σκηνική παρουσία τρεις Ελληνες μονωδοί, οι φωνές των οποίων έδεσαν σε ωραίες ηχοχρωματικές αντιπαραθέσεις. Ο Κύρος Πατσαλίδης υπήρξε ένας στεντόρειος, νεανικά κινητικός Μαρτσέλο, ο Χριστόφορος Σταμπόγλης προσέδωσε στον Κολίνε ευπρόσδεκτη περίσσεια χιούμορ, ενώ ο Μανώλης Παπαδάκης χάρισε στον Σονάρ τους απαραίτητους σκωπτικούς τόνους. Εξαίρεση στην καλή και ισορροπημένη διανομή αποτέλεσε η έκδηλα άστοχη επιλογή της μεσοφώνου Ειρήνης Καράγιαννη για το ρόλο της Μουζέτας· ο ρόλος είναι για υψίφωνο και η δική της φωνή είχε σαφώς διαφορετικά κέντρα που δεν ταίριαζαν στις ισορροπίες των συνόλων.

  • ΚΡΙΤΙΚΗ Οπερας. Του ΓΙΑΝΝΗ ΣΒΩΛΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 02/02/2009
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: