Ερωτας πέρα από το θάνατο…

Ερωτας πρα από το θάνατο...

Η ρομαντική Ζιζέλ, από τις πιο αγαπημένες ηρωίδες του κοινού, ξαναζωνταντεύει από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ο έρωτας της χωριατοπούλας Ζιζέλ για τον κόμη Αλμπρεχτ, ένας έρωτας που δεν υπερβαίνει μόνο το ταξικό χάσμα που χωρίζει τους δύο νέους αλλά και τον ίδιο τον θάνατο, αποτελεί, πάνω από έναν αιώνα, ένα από τα πιο δημοφιλή μπαλέτα.

Η ιστορία αλλά και ο υπερφυσικός κόσμος των ξωτικών που χαρακτηρίζει τη ρομαντική «Ζιζέλ» θα ξαναζωντανέψει στη σκηνή του θεάτρου «Ολύμπια» στις 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15 Φεβρουαρίου από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ερωτας πρα από το θάνατο...

Η χορογραφία της παραγωγής φέρει την υπογραφή του Ιρέκ Μουχαμέντοφ και βασίζεται στη χορογραφία του Μάριους Πετιπά, κατά τους Κοραλί και Περό. Ο Μουχαμέντοφ έχει σημαδέψει με την ερμηνεία του τον ρόλο του Αλμπρεχτ με τα μπαλέτα Μπολσόι και το Βασιλικό Μπαλέτο της Αγγλίας.

Η «Ζιζέλ», πέραν του ότι υπήρξε από τις πιο αγαπημένες ηρωίδες του κοινού, ήταν από τις πρώτες (μαζί με τη «Συλφίδα» του 1832) όπου η χορεύτρια που την ερμήνευε εμφανίστηκε με φόρεμα που κάλυπτε το σώμα μόνον μέχρι τις γάμπες!

Τη μουσική συνέθεσε ο Γάλλος συνθέτης Σαρλ Αντόλφ Αντάμ (1803-1856), ο οποίος, παρότι έγραψε 39 όπερες, μέχρι σήμερα παραμένει κυρίως γνωστός για τη μουσική της «Ζιζέλ».

Οι Τεοφίλ Γκοτιέ και Ζιλ-Ανρί Βερνουά ντε Σεν Ζορζ εμπνεύστηκαν την υπόθεση του δίπρακτου μπαλέτου από δοκίμιο του Χάινριχ Χάινε, που αναφέρεται σε μύθο σλαβικής καταγωγής. Στην αρχική του μορφή οι σκηνές παντομίμας ήταν περισσότερες, καθώς η τεχνική του χορού με πουέντ βρισκόταν ακόμα στο ξεκίνημά της. Σταδιακά όλο και περισσότερες παντομίμες αντικαταστάθηκαν με χορευτικά μέρη, γεγονός που επηρέασε και τη μουσική σύνθεση: ορισμένα μέρη συντομεύτηκαν, άλλα περικόπηκαν ή άλλαξαν θέση.

Για την αναθεωρημένη εκδοχή του μπαλέτου ο Πετιπά ζήτησε από τον Αυστριακό Λέον Μίνκους (1826-1917) να συνθέσει μουσική για ένα παντέ ντε για τη Ζιζέλ και τον Αλμπρεχτ, που ενσωματώθηκε στην Α Πράξη. Το μέρος αυτό δεν περιελήφθη στην παραγωγή των Ρωσικών Μπαλέτων το 1910, πάνω στην οποία βασίζονται οι νεότερες παραγωγές, κι έτσι σήμερα δεν παρουσιάζεται.

Την ορχήστρα διευθύνει ο Ανδρέας Τσελίκας, τα σκηνικά-κοστούμια φιλοτέχνησαν οι Τσαρλς Κιούζικ Σμιθ και Φίλιπ Ρ. Ντάνιελς. Χορεύουν: Νατάσα Σιούτα/Ευρυδίκη Ισαακίδου/Μαρία Κουσουνή (Ζιζέλ), Αλεξάντερ Νέσκοφ/Ντανίλο Ζέκα/Ιγκορ Σιάτζκο (Αλμπρεχτ) κ.ά.

  • Η ιστορία της χωριατοπούλας

Η «Ζιζέλ» πρωτοπαρουσιάστηκε από το μπαλέτο της παρισινής όπερας -τότε μπαλέτο του θεάτρου της Βασιλικής Ακαδημίας Μουσικής- στις 28 Ιουνίου 1841. Πρώτοι ερμηνευτές ήταν η Καρλότα Γκρίζι και ο Λισιέν Πετιπά. Μετά το 1867 η «Ζιζέλ» έπαψε να παρουσιάζεται στη Δύση. Επέστρεψε το 1910 από τα Ρώσικα Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ και πάλι στο Παρίσι.

Στο ρεπερτόριο της «Εθνικής Λυρικής Σκηνής» μπήκε αρχικά μόνο η Β Πράξη (1981). Ολόκληρο το μπαλέτο παρουσιάστηκε το 1983 με την Κατερίνα Δήμα ως Ζιζέλ και τον Αγγελο Χατζή ως Αλμπρεχτ.

Η αρχική χορογραφία της «Ζιζέλ» είναι του ιταλικής καταγωγής Γάλλου Ζαν Κοραλί, αλλά τα μέρη για την πρώτη χορεύτρια ανέλαβε ο Γάλλος Ζιλ Περό, που διατηρούσε δεσμό με την πρωταγωνίστρια Καρλότα Γκρίζι. Στη δουλειά τους βασίστηκε ο Μάριους Πετιπά που παρουσίασε τη δική του εκδοχή με το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο της Αγίας Πετρούπολης το 1884 για τη Μαρία Γκορσένκοβα. Επανήλθε το 1899 και τελικά το 1903 για την Αννα Πάβλοβα.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 02/02/2009

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: