ΤΟ ΔΙΑΣΗΜΟ ΜΠΑΛΕΤΟ ΤΟΥ ΜΠΟΡΙΣ ΑΪΦΜΑΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Μια κατακόκκινη «Ζιζέλ»

Σκηνή από την τολμηρή «Κόκκινη Ζιζέλ» του Μπορίς Άιφμαν, που θα παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το Μπαλέτο Μπορίς Άιφμαν διαθέτει εξήντα χορευτές, στεγάζεται στο δικό του Κέντρο Χορού που ιδρύθηκε από το ρωσικό κράτος και τον Δήμο της Αγίας Πετρούπολης, ανεβάζει δύο παραγωγές κάθε χρόνο και περιοδεύει σε όλο τον κόσμο.

«Όλα βασίζονται στην αισθητική. Αλλά η ομορφιά της φόρμας στην κίνηση δεν είναι αυτοσκοπός. Δημιουργώ μια κίνηση επειδή θέλω να εκφράσω ένα συναίσθημα. Αυτό το συναίσθημα προκύπτει απαραίτητα από μια αισθητική ανάγκη». Ο Μπορίς Άιφμαν ανέτειλε στο στερέωμα του ρωσικού χορού το 1966. Χορογράφος διεθνούς πια ακτινοβολίας φτάνει σε λίγες μέρες για πρώτη φορά στην Ελλάδα με το συγκρότημά του, που έχει ιδρύσει το 1977 και με ένα αντιπροσωπευτικό του έργο, την «Κόκκινη Ζιζέλ», που έχει δημιουργήσει το 1997.


Στην «Κόκκινη Ζιζέλ», που ακουμπάει στη μουσική του Αντόλφ Αντάμ- της κλασικής «Ζιζέλ»- αλλά και σε μουσικές των Ζορζ Μπιζέ, Πιοτρ ΄Ιλιτς Τσαϊκόφσκι και Άλφρεντ Σνίτκε, η ρομαντική Ζιζέλ του 19ου αιώνα δανείζει τη μοίρα της σε μια αδελφή ψυχή της του 20ού, που από τη δόξα φτάνει στην τρέλα, διανύοντας τον δρόμο της Οκτωβριανής Επανάστασης.

Πρόκειται για μια χοροθεατρική αφήγηση – ένα παραμύθι- που δεν απομακρύνεται όμως πολύ από την ιστορία της ζωής της διάσημης μπαλαρίνας Όλγας Σπεσίφτσεβα. Η Σπεσίφτσεβα δημιούργησε τον μύθο της στο Μπαλέτο του θεάτρου «Μαρίινσκι»- το κατοπινό «Κίροφ»- για να το εγκαταλείψει μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση και να καταφύγει στο Παρίσι, όπου χόρεψε για το «Ρωσικό Μπαλέτο» του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ. Αιθέριας ποιότητας χορεύτρια, με κλασική, καθαρή τεχνική, δυσκολεύτηκε με τους επαναστατικούς νεωτερισμούς του Λεονίντ Φοκίν, ερωτεύτηκε λάθος άνθρωπο και ακολούθησε τη μοίρα της ηρωίδας του κλασικού μπαλέτουλύτρωση μέσα από την κατάρρευση και την τρέλα.

Για τον Άιφμαν η «Κόκκινη Ζιζέλ» είναι η χορογραφία με την οποία δηλώνει οριστικά τη ρήξη του με τη ρωσική μπαλετική παράδοση. Η Ζιζέλ του είναι μια εύθραυστη ύπαρξη, άθυρμα των περιστάσεων και θύμα των ακραίων ψυχολογικών καταστάσεων που η ίδια βιώνει ως πραγματικότητα. Ζει τον χορό, τον έρωτα, την επανάσταση- ερωτεύεται έναν πράκτορα της Τσε Κα, της τότε Μυστικής Αστυνομίας – και την απόδραση από αυτήν με τρόπους απόλυτους.

«Η χορογραφία είναι το δικό μου καρδιογράφημα, ο ρυθμός του σφυγμού μου: οι εξάρσεις, οι κραδασμοί, οι κορυφώσεις και οι υφέσεις του», δηλώνει ο χορογράφος.

Την Μπαλαρίνα- οι ήρωες στο έργο δεν έχουν ονόματα- θα ερμηνεύσουν η Αναστασία Σιτνίκοβα και η Νίνα Σμιέβετς, τον Μυστικό Πράκτορα ο Αλεξέι Τούρκο και ο Σέρχι Βολομπούιεφ, τον Δάσκαλο ο Ολέγκ Μάρκοφ και ο Ιλία Οσίποφ και τον Παρτνέρ ο Νικολάι Ραντιούζ και ο Ολέγκ Γκαμπίσεφ.

ΙΝFΟ: Στις 7, 8, 9 και 10 Φεβρουαρίου, στις 21.00, στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής. Εισιτήρια: 72, 53, 36, 20, (φοιτητικό) 11.50 ευρώ.

  • Γύρισε την πλάτη στον ακαδημαϊσμό

Γεννημένος πριν από εξήντα τρία χρόνια στη Σιβηρία, όπου ήταν εξόριστοι οι εβραίοι γονείς του, ο Μπορίς Άιφμαν ξεκίνησε την καριέρα του ως χορογράφος μόλις στα είκοσι χρόνια του. Το 1977 θα ιδρύσει την ομάδα του «Νέο Μπαλέτο του Λένινγκραντ»σήμερα Κρατικό Ακαδημαϊκό Χοροθέατρο της Αγίας Πετρούπολης, κατά την επίσημη ονομασία τουγυρίζοντας την πλάτη στον αυστηρό ρωσικό ακαδημαϊσμό και δίνοντας το στίγμα της δυνατής του προσωπικότητας. «Έχω προσπαθήσει να ανακαλύψω μια μέθοδο για να δημιουργώ τη χορογραφία στα σαράντα χρόνια που δουλεύω. Δεν δημιουργώ ρόλους καθισμένος σ΄ ένα πιάνο. Πηγαίνω στην πρόβα όπου με περιμένουν οι χορευτές. Πρέπει να φτιάξω μια δημιουργική ατμόσφαιρα γι΄ αυτούς, αλλά και να δουλέψω στον προγραμματισμένο χρόνο της πρόβας. Αυτό είναι το δυσκολότερο για τους ανθρώπους του επαγγέλματός μου», λέει.

  • Του Γιώργου Δ. Κ. Σαρηγιάννη, ΤΑ ΝΕΑ: Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2009

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: