Τολμηρή σκηνοθεσία που δίχασε

  • Επεισοδιακό ήταν το ανέβασμα της «Ρούσαλκα» του Ντβόρζακ, που με μήλον της Εριδος τη ματιά της Γαλλίδας σκηνοθέτιδας Μαριόν Βάσερμαν, μετέτρεψε τη «Νεράιδα» σε αντικείμενο έντονης διαμάχης μεταξύ της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής, μελών της ομοφυλοφιλικής κοινότητας της χώρας μας και μερίδας θεατών.

Το χρονικό της δημόσιας αντιπαράθεσης με επίκεντρο τους αμήχανους και κατά πολύ απροετοίμαστους θεατές αυτής της όπερας ξεκίνησε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, λίγα λεπτά πριν από την έναρξη της πρεμιέρας, όταν στην είσοδο του θεάτρου Ολύμπια μοιράζονταν στο κοινό φυλλάδια διαμαρτυρίας αναφορικά με τις ομοφυλοφιλικές τάσεις του κεντρικού ήρωα της παράστασης, με την υπογραφή του Δ.Σ. της ορχήστρας της Λυρικής Σκηνής. Το φυλλάδιο, όπου αναγραφόταν πρώτα η περίληψη του έργου, κατέληγε στη διαπίστωση ότι «η συγκεκριμένη σκηνοθετική απόδοση εκτός του ότι αλλοιώνει το λιμπρέτο προσδίδει στον κεντρικό ήρωα του έργου ομοφυλοφιλικές τάσεις με ακραίες σκηνές, κάτι για το οποίο διαμαρτυρηθήκαμε εγγράφως στη διοίκηση της ΕΛΣ».

Το ποτήρι των αντιδράσεων εκ μέρους των μελών της ορχήστρας πήγε να ξεχειλίσει, όταν κατά τη διάρκεια των προβών υπήρξε ένα φιλί μεταξύ αντρών, του πρίγκιπα με το είδωλό του, κάτι που όμως δεν συνέβη στην παρουσίαση της όπερας. Έτσι η παράσταση κύλησε κανονικά και ήρεμα… μέχρι το φινάλε, όπου εμφανίστηκαν και γυμνόστηθες νεράιδες. Όταν βγήκαν όλοι οι συντελεστές επί σκηνής αντήχησαν τόσο χειροκροτήματα όσο και γιουχαΐσματα. Φάνηκε πως το κοινό χωρίστηκε στα δύο αναφορικά με το αποτέλεσμα, τόσο ακραία και έντονα, που δεν ακούστηκε ούτε μια λέξη από τις εξηγήσεις που θέλησε να δώσει από σκηνής η σκηνοθέτιδα.

Βεβαίως, η Μαριόν Βάσερμαν είχε εξαρχής σημειώσει ότι αντλώντας έμπνευση από το συναρπαστικό βίο του Λουδοβίκου Β΄, βασιλιά της Βαυαρίας (1845-1886), επέλεξε την εικόνα της «Ρούσαλκα μέσα από τα μάτια του πρίγκιπα. Ωστόσο, η Ρούσαλκα δεν υπάρχει. Είναι μονάχα ένα παραμύθι. Είναι μια νεράιδα στο φεγγαρόφωτο. Είναι ένα όραμα στην καταχνιά. Κι όταν ο πρίγκιπας κοιτά στο νερό, αντικρίζει απλώς το είδωλό του. Εκείνη θα γίνει το θηλυκό του κομμάτι. Θα αντιπροσωπεύσει την ψυχή του, τα όνειρα και τις μαγικές του ανάγκες, ώστε να αντέξει τον κόσμο και την ίδια του τη ζωή».

Η συνέχεια δόθηκε το βράδυ του Σαββάτου, όταν ομοφυλοφιλικές οργανώσεις θέλησαν να απαντήσουν στη διαμαρτυρία της ορχήστρας της ΕΛΣ από την πλατεία του θεάτρου, λίγα λεπτά πριν από την έναρξη. Φανερά εκνευρισμένη μια μερίδα του κοινού φώναξε στους διαμαρτυρόμενους να αποχωρίσουν από την αίθουσα, κάτι που έγινε μετά την 20λεπτη παραμονή τους.

  • Ανακοίνωση του Δ.Σ. της ΕΛΣ

Σε σχέση με την κατάσταση που δημιουργήθηκε γύρω από την παραγωγή της όπερας «Ρούσαλκα», ο πρόεδρος του Δ.Σ. Οδυσσέας Κυριακόπουλος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τζοβάνι Πάκορ και τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΣ δηλώνουν «απερίφραστα ότι ουδεμία παρέμβαση έγινε στην ελεύθερη έκφραση της καλλιτεχνικής άποψης της σκηνοθέτιδας του έργου. Αυτό θα ήταν τελείως αντίθετο προς τις αρχές που διέπουν τη Λυρική Σκηνή, η οποία είναι πνευματικός χώρος ανάπτυξης της ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η λογοκρισία και ο φανατισμός δεν μπορεί να χαρακτηρίζουν ένα σύγχρονο καλλιτεχνικό οργανισμό. Η ευθύνη άλλωστε της επιλογής και παρουσίασης του έργου ανήκει στη διοίκηση της ΕΛΣ». Οι παραστάσεις της «Ρούσαλκα» στο θέατρο Ολύμπια επαναλαμβάνονται στις 13, 14, 15 Μαρτίου. [ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ, Τρίτη, 10 Μαρτίου, 2009]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: