«Ολύμπια» διαμάχη για ένα φιλί

«Ολύμπια» διαμάχη για ένα φιλί

Eνα φιλί μεταξύ ανδρών άναψε τα αίματα στην Εθνική Λυρική Σκηνή, κάνοντας μαλλιά-κουβάρια κοινό, μουσικούς και ακτιβιστές. Σκηνές απείρου κάλλους διαδραματίστηκαν εντός του θεάτρου «Ολύμπια», για τα… μάτια της νεράιδας Ρούσαλκα. Αντιδράσεις, κρούσματα λογοκρισίας, γιουχαΐσματα, προπηλακισμοί, με τους μουσικούς και τους ακτιβιστές να αντιπαρατίθενται εντός του θεάτρου «Ολύμπια» και να ανταλλάσσουν λεκτικούς χαρακτηρισμούς για ένα φιλί που αφαιρέθηκε τελικά στο παρά πέντε.

Αναφερόμαστε φυσικά στην όπερα «Ρούσαλκα» του Ντβόρζακ, που ανεβαίνει στο θέατρο «Ολύμπια» (τελευταία παράσταση σήμερα) και προκάλεσε τη μήνιν του Δ.Σ. των μουσικών της ορχήστρας, οι οποίοι διαφώνησαν με τη σκηνή του φιλιού και υποδέχτηκαν το κοινό των παραστάσεων με ένα φυλλάδιο, όπου εξηγούσαν τη διαφωνία τους με τη σκηνοθετική άποψη της Γαλλίδας σκηνοθέτιδος Μάριον Βάσερμαν. Στην ανακοίνωσή τους, οι μουσικοί υποστήριζαν ανάμεσα σε άλλα ότι «η συγκεκριμένη σκηνοθετική απόδοση, εκτός του ότι αλλοιώνει το λιμπρέτο, προσδίδει στον κεντρικό ήρωα του έργου ομοφυλοφιλικές τάσεις με ακραίες σκηνές, κάτι για το οποίο διαμαρτυρηθήκαμε εγγράφως στη διοίκηση της ΕΛΣ».

  • Πώς «κόπηκε» το φιλί

«Η σκηνοθέτις Μάριον Βάσερμαν ήθελε ως την τελευταία στιγμή να παιχτεί το φιλί. Ακόμα κι εγώ έμαθα επί σκηνής ότι δεν θα πραγματοποιηθεί η επίμαχη φάση, όταν ο Τσέχος τενόρος Πάβελ Τσέρνοχ, που παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του πρίγκιπα, έβαλε το χέρι του στο στόμα μου και κρατώντας με σε απόσταση απέτρεψε την ολοκλήρωση του φιλιού», λέει στον ΕΤ.Κ ο ηθοποιός και χορευτής Δημήτρης Μόσχος, ο οποίος, χωρίς να το θέλει, έγινε πρωταγωνιστής μιας διαμάχης που μας έκανε να αναρωτιόμαστε αν βρισκόμαστε πράγματι στο 2009, όπου και εν Ελλάδι έχουμε δει πολλές και προωθημένες σκηνοθετικές απόψεις, αλλά και για το ποιος αποφασίζει τελικά για την καλλιτεχνική άποψη μιας παράστασης.

Η σκηνοθέτις Μάριον Βάσερμαν δηλώνει, από την πλευρά της, ότι δέχτηκε ανεπίσημα πιέσεις: «Κάποιοι μου ζήτησαν να αφαιρέσω το φιλί. Δέχτηκα να προσπαθήσω, επειδή δεν ήθελα να αντιπαρατεθώ. Αλλά στη συνέχεια είδα ότι δεν λειτουργεί. Είμαι καλλιτέχνις και δεν μπορώ να δεχτώ τη λογοκρισία. Είναι η δουλειά μου. Το φιλί δεν ήταν υπερβολικό».

  • Εξαναγκασμός

«Η Μάριον Βάσερμαν εξαναγκάστηκε να αφαιρέσει το φιλί», λέει ο εις εκ των δύο πρωταγωνιστών της επίμαχης σκηνής ηθοποιός Δημήτρης Μόσχος. «Οι δύο τενόροι, ο Τσέχος και ο Αμερικανός, που παίζουν το ρόλο του πρίγκιπα στη διπλή διανομή, μετά και τα επεισόδια με τους ακτιβιστές, δεν ήθελαν να υλοποιήσουν τη σκηνή επειδή δέχθηκαν πιέσεις και φοβήθηκαν για περαιτέρω επεισόδια.

Πιστεύω ότι πρόκειται για καθαρή λογοκρισία στην τέχνη. Ως ηθοποιός κλήθηκα να υλοποιήσω το όραμα της σκηνοθέτιδος και αυτό θα έκανα. Ομως, δεν μου το επέτρεψαν. Οπως εγώ δεν επεμβαίνω στο πώς θα εκτελέσουν ένα μουσικό έργο, έτσι κι εκείνοι δεν μπορούν να διαμορφώνουν την παράσταση. Γι’ αυτό και όταν στην πρεμιέρα σηκώθηκε η ορχήστρα για να χαιρετήσει το κοινό, αντέδρασα αποχωρώντας από τη σκηνή».

  • Ουδέτερη στάση

Η διοίκηση της Λυρικής Σκηνής, από την πλευρά της, κράτησε αποστάσεις από τους μουσικούς, σημειώνοντας ότι δεν μπορούν να λογοκρίνουν την παράσταση και την άποψη της σκηνοθέτιδος. Τους άφησε, όμως, να εκφράζουν κι αυτοί τις απόψεις τους και να μοιράζουν φυλλάδια. Αποτέλεσμα να καταλήξει η Εθνική Λυρική Σκηνή θέατρο αντιπαραθέσεων και κατάθεσης διαφορετικών απόψεων. Ως και ακτιβιστές ομοφυλοφιλικών οργανώσεων με τον Γρηγόρη Βαλλιανάτο ανέγνωσαν το δικό τους κείμενο-απάντηση σ’ εκείνο του Δ.Σ. της ορχήστρας, μπαίνοντας στη δεύτερη πρεμιέρα εντός της πλατείας του θεάτρου, κρατώντας ανά χείρας τη σημαία του ουράνιου τόξου, ενέργεια που δίχασε το κοινό. Αλλοι φώναζαν «αίσχος, βγείτε έξω, ήρθαμε να δούμε παράσταση», ενώ άλλοι απλώς παρακολουθούσαν.

Δεν μπορούμε να πούμε, η Λυρική κρατά υψηλό το ενδιαφέρον του κοινού και όχι μόνο με τις παραστάσεις της, αλλά και με τα παράλληλα γεγονότα που μας επιφυλάσσει. Αρκεί να σκεφτούμε ότι πριν από ένα περίπου μήνα (7/2/2009) έληξε η κατάληψη του θεάτρου από την ομάδα Εξεγερμένη Λαϊκή Σκηνή, που κράτησε σε ομηρία το θέατρο «Ολύμπια» για εννέα ημέρες.

  • Τα τηλεοπτικά φιλιά

Δευτέρα βράδυ, την ώρα που τα κανάλια προβάλλουν οικογενειακές σειρές, ο Στράτος, στην «Πολυκατοικία» (Mega) εξερευνά τη σεξουαλικότητά του φλερτάροντας με τον ομοφυλόφιλο Μάρκο (φωτό). Για να του αποδείξει ότι δεν είναι γκέι, ο Μάρκος τον αρπάζει και τον φιλάει. Το επεισόδιο χτυπάει θεαματικότητα 58,6% στο παιδικό κοινό. Σοκ; Οχι. Από το 2003, οπότε το «Κλείσε τα μάτια» του Χρ. Παπακαλιάτη πρόβαλε το πρώτο φιλί μεταξύ δύο ανδρών, κάτι αλλάζει. Το «βρόμικο» φιλί που χρεώθηκε τότε πρόστιμο 100.000 ευρώ δικαιώνεται πανηγυρικά από το ΣτΕ, που αποφαίνεται πως τέτοιες σκηνές «γίνονται απόλυτα σεβαστές και μπορούν να εκφράζονται στα έργα τέχνης, όπως οι ερωτικές επιλογές και των υπολοίπων ομάδων του πληθυσμού». Οι δημιουργοί της τηλεόρασης σηκώνουν το μανδύα του συντηρητισμού. Μετά τον γκέι Μπίλι στα «Υπέροχα πλάσματα», η «Πολυκατοικία» (που πρόβαλε και φιλί μεταξύ γυναικών) ολοκληρώνει την αποδαιμονοποίηση μετακινώντας τους ομοφυλόφιλους από το περιθώριο στη διπλανή πόρτα. [Ελεύθερος Τύπος, Κυριακή, 15.03.09]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: