Το πρόγραμμα της ΕΛΣ για τη σεζόν 2009-10. Ρεβάνς του χρόνου στην Επίδαυρο

  • Τρεις παράγοντες καθόρισαν τον σχεδιασμό του προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της σεζόν 2009/10.

«Η Ελλάδα έχει μόνο μία όπερα και πρέπει να συνδυάσει την εθνική αποστολή της με το διεθνές προφίλ», τόνισε χθες ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Τζοβάνι Πάκορ

«Η Ελλάδα έχει μόνο μία όπερα και πρέπει να συνδυάσει την εθνική αποστολή της με το διεθνές προφίλ», τόνισε χθες ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Τζοβάνι Πάκορ

Ο ένας ήταν καλλιτεχνικός: «Υπάρχουν έργα ρεπερτορίου που ακόμη δεν έχουμε δει στη Λυρική», τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τζοβάνι Πάκορ, μιλώντας πότε ελληνικά και πότε αγγλικά. Ο δεύτερος ήταν πρακτικός: «Δεν μπορούμε να ανεβάσουμε ό,τι θέλουμε. Είμαστε ακόμη ανώριμοι για παραστάσεις τεχνολογικά υψηλού επιπέδου». Και ο τρίτος είναι, φυσικά, το οικονομικό: «Δεν αντέχουμε ακριβές παραστάσεις ούτε μπορούμε να δίνουμε 20.000 ευρώ που ζητούν τα μεγάλα ονόματα των πρωταγωνιστών».

Οπότε; «Οδηγούμαστε στη λύση των συμπαραγωγών, που μας επιτρέπουν να βλέπουμε σημαντικά έργα μοιράζοντας το κόστος με άλλες όπερες, ώστε να μην αναγκαστούμε να μειώσουμε τον αριθμό των παραγωγών μας», ξεκαθάρισε ο κ. Πάκορ. «Η Ελλάδα έχει μία όπερα. Δεν έχει δύο και τρεις ώστε να μοιράζονται ρόλοι και αποστολές. Αλλο προσανατολισμό έχει η English National Opera και άλλο το Κόβεν Γκάρντεν στη Βρετανία. Η Εθνική Λυρική Σκηνή πρέπει να συνδυάσει την εθνική της αποστολή με το διεθνές προφίλ της», εξήγησε. Ετσι, από τον ερχόμενο Οκτώβριο θα παρουσιάσει δέκα νέες παραγωγές, εκ των οποίων -τουλάχιστον σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν- οι έξι θα είναι συμπαραγωγές και μόνο μία 100% δική της.

  • Μείωση κόστους

Τόσο ο κ. Πάκορ όσο και ο πρόεδρος της ΕΛΣ, Οδυσσέας Κυριακόπουλος, καυχήθηκαν ότι κατάφεραν «έξυπνα» να μειώσουν το κόστος. Το νέο πρόγραμμα θα κοστίσει 6,5 εκατ. ευρώ -πέρυσι δαπανήθηκαν 7 εκατ. και πρόπερσυ 8 εκατ. «Κακά τα ψέματα, η Λυρική Σκηνή χρειάζεται 30 εκατ. ευρώ το χρόνο. Παίρνει από το ΥΠΠΟ 18,5 εκατ. Εχει έσοδα από τα εισιτήρια 4 εκατ. και 1,5 εκατ. ευρώ φέτος από τις χορηγίες. Παραμένει πάντα μια «τρύπα» 7,5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Τώρα προστίθενται και 2 επιπλέον εκατ. ευρώ για την καταβολή του επιδόματος πολιτιστικής επιμόρφωση των εργαζομένων. Μέχρι τις 20 Μαΐου θα καταβληθεί το ήμισυ του τρέχοντος έτους», ξεκαθάρισε ο κ. Κυριακόπουλος. Και τα σωματεία ανέστειλαν τις στάσεις εργασίας τους. «Οι πουριτανοί» απόψε στο Μέγαρο θα ξεκινήσουν στην ώρα τους.

Σκηνή από την «Αριάδνη στη Νάξο» του Στράους, όπως ανέβηκε φέτος στη Γένοβα. Είναι μία από τις πιο φιλόδοξες παραγωγές της Λυρικής την ερχόμενη σεζόν

Σκηνή από την «Αριάδνη στη Νάξο» του Στράους, όπως ανέβηκε φέτος στη Γένοβα. Είναι μία από τις πιο φιλόδοξες παραγωγές της Λυρικής την ερχόμενη σεζόν

Είδηση είναι και η διπλή εμφάνιση της Λυρικής του χρόνου στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Θα «ανοίξει» τις εκδηλώσεις του φεστιβάλ στο Ηρώδειο, ενώ η έτερη παράσταση, με έργο κορυφαίου Ελληνα συνθέτη, θα παρουσιαστεί πιθανότατα στην Επίδαυρο. Ισοφαρίζεται έτσι η φετινή της απουσία από το Φεστιβάλ; «Το θέμα είναι ότι η Λυρική είναι και φέτος στο Ηρώδειο», απάντησε σε σχετική ερώτηση ο αντιπρόεδρος Φώτης Παπαθανασίου, παραδεχόμενος στη συνέχεια ότι η φετινή πρόταση της Λυρικής απορρίφθηκε από το Φεστιβάλ.

  • Opera studio

Η άλλη είδηση είναι η δημιουργία εργαστηρίου όπερας (opera studio), κατά τα πρότυπα των διεθνών λυρικών θεάτρων, υπό τη διεύθυνση των Αρη Χριστοφέλη, Νίκου Βασιλείου, Δημήτρη Γιάκα. Ο Λουκάς Καρυτινός είχε ξεκινήσει το 2001 ανάλογη προσπάθεια. Τώρα στόχος είναι να γίνει «ακόμη πιο πλήρες και μόνιμο» εξήγησε ο τενόρος Αρης Χριστοφέλης. «Θα προσφέρει στους νέους καλλιτέχνες της όπερας τα απαραίτητα εφόδια που χρειάζονται μετά το τέλος των σπουδών και πριν απ’ το ανέβασμά τους στη σκηνή». Οι ερμηνευτές θα επιλέγονται με ακρόαση. Η ΕΛΣ διεκδικεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, χάρη στην οποία το εργαστήρι όπερας θα συνεργαστεί με τέσσερις πόλεις της Ελλάδας για το ανέβασμα παραστάσεων.

Καταργείται η Πειραματική Σκηνή ή ενσωματώνεται στο εργαστήρι όπερας; «Δεν μου αρέσει καθόλου ο όρος «πειραματική», είναι πολύ δεσποτικός. Αλλωστε, και ο κ. Θόδωρος Αντωνίου που τη διηύθυνε επέλεγε έργα δημιουργών που έχουν πεθάνει 50 και 60 χρόνια πριν. Δεν θέλω να κλείσω τους νέους δημιουργούς στο «γκέτο» της Πειραματικής. Πρέπει να τους βάλουμε κατευθείαν μέσα στο θέατρο», τόνισε ο κ. Πάκορ.

Δεν καταργείται η οπερέτα ούτε κλείνει το «Ακροπόλ», όπως έσπευσαν να προκαταλάβουν οι εργαζόμενοι. «Το μικρόβιο της αγάπης» του Κώστα Γιαννίδη, 25 χρόνια από τον θάνατό του, θα επιμεληθεί ο Λάμπρος Λιάβας, ενώ η Κάρμερ Ρουγγέρη θα διασκευάσει την «Νυχτερίδα» του Στράους για τα παιδιά.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: