«Οι Πουριτανοί» σε μουσική Μπελίνι, μία συμπαραγωγή αξιώσεων ΕΛΣ, Μεγάρου, Οπερας Ολλανδίας, Θεάτρου Γενεύης…

Υπόκλιση και θερμότατο χειροκρότημα για τους πρωταγωνιστές – συντελεστές των «Πουριτανών» στην Αίθουσα Τριάντη, στο Μέγαρο.

  • Tης Eλενης Mπιστικα, Η Καθημερινή, 28/04/2009

Σαν να μην έφτανε το δικό μας μελόδραμα, αυτό που ζούμε με δικαστήρια, σκάνδαλα και έρωτες με την εξουσία, προστέθηκαν και «Οι Πουριτανοί», Melodramma Serio σε τρία μέρη, που ανέβηκε στο Μέγαρο, στη Σκηνή «Τριάντη» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε συμπαραγωγή με την Όπερα της Ολλανδίας και το Μεγάλο Θέατρο της Γενεύης. Εννοείται πως το δικό μας πολιτικό λιμπρέτο δεν θα έχει τίποτε το πουριτανικό να το συνδέει με τα όσα συμβαίνουν στο φρούριο του Πλίμουθ, στον 17ο αιώνα, όταν το θρησκευτικό κίνημα ήταν στο φόρτε του αλλά δεν θα υστερεί σε σκηνές τρέλας και στην αδυναμία συνεννόησης, που φθάνει μέχρι τον παραλογισμό! Σαν την Ελβίρα που, όταν βλέπει την ευτυχία της με τον ιππότη της Αρτούρο να συντρίβεται, άλλα εκείνη λέει, άλλα οι γύρω της καταλαβαίνουν, και η ευφυής σκηνογράφος, η Λονδρέζα Ες Ντέβλιν σκαλίζει τους μολυβένιους τοίχους του φρουρίου με τη Γραφή Μπράιγ για τυφλούς και στο αποκορύφωμα της απελπισίας της Ελβίρας αντικαθιστά την εσωτερική αυλαία με ένα ερωτικό γράμμα – παραλήρημα σε μεγέθυνση!

Αυτά, με υπέροχη μουσική του Μπελίνι –«το πιο ολοκληρωμένο έργο του Μπελίνι» είχε πει ο Ροσίνι– για την τελευταία όπερα Σικελού συνθέτη που μας έδωσε μεγάλες στιγμές και στη Μαρία Κάλλας τη «Νόρμα», από την ομώνυμη όπερά του, όταν την τραγούδησε στην κατάμεστη Επίδαυρο στο απόγειο των φωνητικών δυνατοτήτων της! Και όμως, η σκηνή τρέλας της Ελβίρας, όπως την απέδωσε η Μαρία Κάλλας παραμένει πάντα σημείο αναφοράς και ο δίσκος της ΕΜΙ το 1953 είναι από τους πλέον περιζήτητους της μεγάλης Κάλλας.

Ας γυρίσουμε, όμως, στο πολυεθνικό ανέβασμα των «Πουριτανών» (απόψε Τρίτη 28 και Πέμπτη 30/4 οι τελευταίες παραστάσεις), που σκηνοθετεί ο Ελληνοϊσπανός σκηνοθέτης Φρανθίσκο Νεγκρίν (η μητέρα του Ελληνίδα, το γένος Μαγγιώρου), διεύθυνση Ορχήστρας Λυρικής ο Ουκρανός Αντρί Γιούρκεβιτς, σκηνικά η Βρετανή Ες Ντέβλιν, με εικαστική αντίληψη που ανανεώνει τα όσα γνωρίζαμε για σκηνικά όπερας κι ανοίγει «παράθυρα» στη φαντασία και στη σκέψη – εξαίρετη δουλειά! Κοστούμια του Γάλλου Λουί Ντεζιρέ, φωτισμοί του Ιταλο-βρετανού Μπρούνο Ποέτ και στη διεύθυνση της –εκπληκτικής όπως πάντα– Χορωδίας της ΕΛΣ, ο πιανίστας Νίκος Βασιλείου. Ωραίες στέρεες φωνές, με Ελβίρα την Ισπανοκουβανή Εγκλίζ Γκουτιέρες (που όμως δεν μπορούσε να μεταδώσει ρίγος συναισθημάτων, αρκούμενη σε υψηλές αψεγάδιαστες κορώνες), τους Μπάλιντ Σάμπο – σερ Τζόρτζιο, Μπράιαν Ιμέλ – Αρτούρο, Τζόρτζιο Καοντούρο – Ρικάρντο και τους δικούς μας Τάσο Αποστόλου – Βαλτόν, Φίλιππο Δελλατόλα – σερ Μπρούνο και Ενρικέτα – Μαρία της Γαλλίας, τη θαυμάσια Ειρήνη Καράγιαννη. «Δεν σας κούρασε η μεγάλη διάρκεια του έργου;», μας ρώτησαν στην πρεμιέρα. «Οχι, καθόλου. Υπήρχε υψηλή μουσική αίσθηση και προσεγμένο ανέβασμα, ώστε το κοινό κατάλαβε ότι έβλεπε κάτι αξιόλογο, πέρα από τα συνηθισμένα και χειροκρότησε σωστά και με αγάπη για τραγουδιστές και συντελεστές…». Αν και απαγορεύεται η λήψη φωτογραφιών, στην υπόκλιση μόνο επιτρέπεται διεθνώς, η ΕΛΜΠΙ απετόλμησε και φωτογράφισε την αυλαία με τη μεγέθυνση της ερωτικής επιστολής, που γράφει και σκίζει η Ελβίρα. Οσο για πρόσωπα, αυτά που θα έσπευδαν να συγχαρούν τον πρόεδρο του ΟΜΜΑ κ. Χρήστο Δ. Λαμπράκη για την Αίθουσα Τριάντη που έτσι μπορούμε και χαιρόμαστε τέτοιες ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, ανάμεσά τους, στην πλατεία, το ζεύγος Νίκου Μπακουνάκη, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΛΣ Οδυσσέας Κυριακόπουλος, η μητέρα του κ. Καίτη Κυριακοπούλου, ο Κώστας και η Κλέα Σουγιουτζόγλου, η Ελγκα Καββαδία. Στο θεωρείο των επισήμων με τους χορηγούς ήταν και ο πρέσβης των ΗΠΑ κ. Ντάνιελ Σπέκχαρντ μαζί με τους πρέσβεις Ολλανδίας κ. Κέις Βαν Ρέι και Ελβετίας κ. Πάουλ Κόλερ – Χάουζερ της συμπαραγωγής και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ κ. Τζοβάνι Πακόρ που δεχόταν συγχαρητήρια!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: