Πέλεκυς στην πυραμίδα! Δίχασε το ύψος της κατασκευής του σκηνικού για την «Αΐντα», που θεωρείται ιδιαίτερα βαρύ για το Ηρώδειο

Πέλεκυς στην πυραμίδα!

  • Η Αίγυπτος των Φαραώ «μετακομίζει» στο Ηρώδειο και μια πυραμίδα που ξεπερνά σε ύψος το Ρωμαϊκό Ωδείο θα μας θυμίσει τα πάθη της «Αΐντα», της θρυλικής όπερας του Βέρντι, που παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή. Αυτό τουλάχιστον προβλέπει το σχέδιο της παράστασης, γιατί το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έβγαλε «ψαλίδι» στην τελευταία του συνεδρίαση… Το ύψος των σκηνικών θεωρείται ιδιαίτερα βαρύ για το μνημείο, αλλά οι ημερομηνίες τρέχουν.
  • Η παράσταση, συμπαραγωγή με την «Αρένα ντι Βερόνα», κάνει πρεμιέρα στις 24 Μαΐου, η προπώληση των εισιτηρίων έχει ήδη αρχίσει, τα σκηνικά έχουν φορτωθεί στις νταλίκες και οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ψάχνονται για το αν πήραν έγκαιρα ή όχι το σχέδιο με τις μακέτες των σκηνικών ώστε και να αποφανθούν εγκαίρως. Μια ιστορία που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, ανάβει συζητήσεις και απειλεί με ματαίωση παραστάσεις. Το ίδιο συνέβη το 2005 με την παράσταση «Παλιάτσοι» του Φράνκο Τζεφιρέλι, όταν στη σκηνή εμφανίστηκαν παράγκες και δίκυκλα, αλλά και με άλλες παραστάσεις.

Το σκηνικό

  • Για την «Αΐντα», τη συμπαραγωγή της Λυρικής με την «Αρένα ντι Βερόνα» που ανεβαίνει στο Ηρώδειο 24, 26, 27 και 28 Μαΐου σε σκηνοθεσία Ιγκάσιο Γκαρσία, το σκηνικό που έχει ετοιμάσει ο Τζιουζέπε ντε Φιλίπι θέλει την κατασκευή μιας πυραμίδας ύψους 15,5 μέτρων. Τα σκηνικά προβλέπουν ακόμα δυο οβελίσκους ύψους 7 μέτρων, αγάλματα, ράμπες, σκάλες, λιβανιστήρια, έξι φοίνικες, οκτώ καλαμιές, 21 πυρσούς, αλλά και μια βάρκα η οποία κινείται με μπαταρία. Το ζήτημα της πυραμίδας άναψε φωτιές στη συζήτηση, καθώς εξέχει κατά ενάμισι μέτρο από το ύψος της σκηνής του Ηρωδείου. Δεξιά και αριστερά της υπάρχουν σκάλες στις οποίες ανεβαίνουν οι ηθοποιοί της παράστασης. Εκφράστηκαν επιφυλάξεις αν αντέχει σε δυνατούς ανέμους και με ποιον τρόπο θα στερεωθεί. Προτάθηκε να μειωθεί το ύψος της μέχρι το σημείο που ανεβαίνουν οι ηθοποιοί και το τελευταίο κομμάτι της να αναπαρασταθεί με ειδικό φωτισμό.

Πολιτειακή… διαιτησία

  • Η συζήτηση πήγε… μακριά: «Την τελευταία στιγμή βρήκαμε σκηνοθέτη. Ημασταν σε αβεβαιότητα», σημείωσε ο πρόεδρος του Δ.Σ. της Λυρικής κ. Οδυσσέας Κυριακόπουλος. «Η Πολιτεία έκανε το διαιτητή ανάμεσα στην ΕΛΣ και το Ελληνικό Φεστιβάλ. Η Λυρική έχει προνομιακή μεταχείριση για το Ηρώδειο σε σχέση με άλλους φορείς», απάντησε ο πρόεδρος του ΚΑΣ και γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ κ. Θοδωρής Δραβίλλας και πρόσθεσε ότι «δεν έχουν γίνει ιδανικοί χειρισμοί από τα στελέχη και των δυο υπηρεσιών». Ο κ. Κυριακόπουλος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι η ΕΛΣ «αποσκοπεί σε οικονομικά οφέλη και έσοδα από το Ηρώδειο που φτάνουν το 1 εκατ. ευρώ. Με 4 παραστάσεις της “Αΐντα”, προσδοκούμε να βγάλουμε το 25% των συνολικών μας εσόδων». Ακούστηκαν πολλά από τα μέλη του ΚΑΣ, ότι «η παράσταση δεν σέβεται το χώρο τον οποίο αιτείται», «ο σκηνοθέτης ας πάει σε άλλο θέατρο να κάνει “Αΐντα”». Προτάθηκε το Καλλιμάρμαρο, χωρίς αποτέλεσμα. Τελικά, με ψήφους 9 προς 5, εγκρίθηκε η λύση των ήπιων σκηνικών. Παραμένει ωστόσο το ερώτημα αν θα δούμε στο Ηρώδειο την «πυραμίδα του Χέοπα» ή κάποια μικρότερη παραλλαγή της.

Tα πάθη της «Αΐντα»

  • Η «Αΐντα», η δημοφιλής όπερα (λυρικό μελόδραμα) σε 4 πράξεις και 7 σκηνές, στίχους του Γκιζλατζόνι και μουσική του Τζουζέπε Βέρντι, παίχθηκε για πρώτη φορά στο Χεδιβικό Βασιλικό Θέατρο του Καΐρου στις 24 Δεκεμβρίου του 1871. Πρόκειται για την ιστορία μιας σκλαβωμένης πριγκίπισσας της Αιθιοπίας (Αΐντα) στην Αίγυπτο, με τον Αιγύπτιο στρατηγό Ρανταμές, που παλεύει μεταξύ του έρωτά του για εκείνη και το καθήκον του απέναντι στο φαραώ. Ταυτόχρονα η κόρη του φαραώ αγαπά χωρίς ανταπόκριση τον Ρανταμές, εμπλέκοντας περισσότερο τα πράγματα. Η όπερα του Βέρντι είναι γνωστή για την περίφημη θριαμβική παρέλαση των νικητών μπροστά στο φαραώ, ενώ ταυτόχρονα εστιάζει στη σχέση του γενναίου Ρανταμές και των δύο γυναικών που τον διεκδικούν.
  • ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΣ ΠΑΝΟΣ, Ελεύθερος Τύπος, Πέμπτη, 07.05.09
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: