«Η Αΐντα είναι τα πάντα»

  • Ο Ιγκνάθιο Γκαρθία Φερνάντες μιλάει για την παράσταση με την οποία η Λυρική Σκηνή εγκαινιάζει, φέτος, το Ηρώδειο

Mακέτα του εντυπωσιακού σκηνικού που θα στηθεί στο Ηρώδειο

Mακέτα του εντυπωσιακού σκηνικού που θα στηθεί στο Ηρώδειο

Μια πυραμίδα 15,5 μ. θα υψωθεί στον τοίχο της σκηνής του Ηρωδείου – για την ακρίβεια θα τον υπερβαίνει. Δύο αιγυπτιακές Σφίγγες και μερικοί φοίνικες θα φτιάχνουν εξωτική ατμόσφαιρα.

  • Τα λιβανιστήρια θα καίνε, 21 πυρσοί θα είναι αναμμένοι και μία βάρκα θα «αρμενίζει». Πόσο πιο θεαματική θα μπορούσε να είναι μια πρεμιέρα του Ηρωδείου;

Η Λυρική Σκηνή παρουσιάζει την Κυριακή την «Αΐντα» του Βέρντι, συμπαραγωγή με την Αρένα της Βερόνας, μια παράσταση που συζητήθηκε πολύ, πριν καν ανέβει. Από τη μια το Φεστιβάλ Αθηνών που δεν την συμπεριέλαβε στο πρόγραμμά του κι από την άλλη το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που τρόμαξε μπρος στα σκηνικά.

  • Τι σημαίνει μοντέρνο

«Η «Αΐντα» έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας μεγάλης όπερας: υπέροχες σκηνές με πλήθη, ειλικρινή συναισθήματα, φιλοδοξία, έρωτα, πόλεμο, δυνατούς χαρακτήρες και φυσικά εξαιρετική μουσική», λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Ιγκνάθιο Γκαρθία Φερνάντες.

Το δημοφιλές έργο του Βέρντι εστιάζει σε ένα ερωτικό τρίγωνο: Τον γενναίο Ρανταμές (Μάρκο Μπέρτι και Χοσέ Μπαλεστρίνι) που διεκδικούν δύο γυναίκες: Από τη μια η Αΐντα (Λουκρέθια Γκαρθία και Δήμητρα Θεοδοσίου), κόρη του βασιλιά της Αιθιοπίας κι από την άλλη η Αμνερις (Ντολόρα Ζάζικ και Μαλγκροζάτα Βαλέβσκα), κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου.

  • Θα είναι μια «κλασική» ή μια μοντέρνα «Αΐντα» αυτή που ετοιμάζετε;

«Από αισθητικής πλευράς πρόκειται για κλασική αντιμετώπιση. Η Αΐντα παραμένει πριγκίπισσα και κόρη του βασιλιά της Αιθιοπίας και η Αμνερις, κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι αλλλαγή χρόνου και τόπου δεν μπορείς να κάνεις. Ομως, θεωρώ μοντέρνο τον τρόπο που «ξαναχτίσαμε» την Αίγυπτο εστιάζοντας σε συμβολικές εικόνες. Μοιάζει με μια νέα ματιά σε έναν αρχαίο πολιτισμό. Μοντέρνος είσαι αν κατορθώνεις να καταλάβεις γιατί Αιθίοπες και Αιγύπτιοι σκοτώνονται μέχρις εσχάτων. Μοντέρνος πάνω από όλα είναι ο Βέρντι».

  • Την πρωταγωνίστριά σας πώς θα την χαρακτηρίζατε;

«Η Αΐντα είναι τα πάντα: πριγκίπισα, ερωμένη, ηρωίδα, νεαρή, σκλάβα, κόρη… και πρέπει να φέρει σε πέρας όλους αυτούς τους ρόλους σε μόλις δυο ώρες. Επίσης, είναι εξαιρετικά δύσκολος ρόλος διότι είναι εκείνη που με τη φωνή της καθορίζει την έκβαση της όπερας. Από τη χροιά της καταλαβαίνεις τι θα ακολουθήσει».

  • Είναι μια ιστορία σημερινή;

«Δυστυχώς ναι. Οι «εκδιώξεις» των παράνομων εραστών, ο θρησκευτικός φονταμενταλισμός, ο στρατιωτικός επεκτατισμός, η επίδειξη δύναμης του ενός κράτους στο άλλο, η επιθυμία να κυριεύσουμε τους άλλους πολιτισμούς, όλα αυτά είναι χαρακτηριστικά των καιρών μας. Οσο οι εραστές θα μάχονται για τις αγαπημένες τους και όσο οι άντρες θα θέλουν να κατατροπώσουν τους αντίζηλούς τους, τόσο η Αΐντα θα είναι επίκαιρη».

  • Στη διαρκή διαμάχη περί μοντέρνου και κλασικού στην όπερα τι θέση παίρνετε;

«Πιστεύω πως το να εκσυγχρονίζεις ένα είδος και να ρισκάρεις πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι κάθε δημιουργίας. Συγχρόνως, όμως, διαπιστώνω πως τα τελευταία χρόνια προτεραιότητα έχει πια το πώς θα διαφέρεις, θα προκαλέσεις. Μ’ αρέσουν οι εκπλήξεις αλλά δεν μπορώ να θυσιάσω τη μουσική του Βέρντι. Επίσης θεωρώ πως την υψηλή ποιότητα σε μια παράσταση τη δίνουν οι φωνές των τραγουδιστών. Το αισθητικό, λοιπόν, κομμάτι πρέπει να τους δίνει φτερά και όχι να εμποδίζει τις ερμηνείες τους. Είναι βέβαιο πως αν στην «Αΐντα» έβαζα 100 στρατιώτες να πολεμούν γυμνοί, όλοι θα μιλούσαν για την παράστασή μας. Μόνο που θα είχαμε ξεφύγει από τον Βέρντι».

– Εχουμε, πάντως, δει και τέτοιες παραστάσεις.

«Νομίζω ότι τα ΜΜΕ έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτήν την εμμονή για πρωτοπορία, για σκάνδαλα και τολμηρές -με το ζόρι- παραστάσεις. Είναι, δυστυχώς, πολύ ξεπερασμένη η άποψη ότι μοντέρνος είναι εκείνος που τολμά να παίζει με την εικόνα του. Το πραγματικό νόημα της όπερας κρύβεται σε μια μικρή στιγμή υποκριτικής μαεστρίας. Αν το κοινό την αντιληφθεί, τότε η μουσική πετυχαίνει το ρόλο της».

* Η παράσταση θα επαναληφθεί στις 26, 27 και 28 του μηνός.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: