«Αΐντα» του Βέρντι, από τη Λυρική σε συμπαραγωγή με την Arena di Verona, στο Ηρώδειο, απόψε η «πρώτη»

Η «Αΐντα» του Βέρντι θα παιχθεί Κυριακή 24, Τρίτη 26, Τετάρτη 27 και Πέμπτη 28 Μαΐου. Ωρα έναρξης 21.00. Αποκλειστικός χορηγός η Εθνική Τράπεζα. Χορηγοί επικοινωνίας ΕΡΤ, «Η Καθημερινή», «Κ», ΣΚΑΪ 100,3.

«Θα πάω στην “Αΐντα” του Βέρντι, την Κυριακή, ανοίγει το Ηρώδειο!». Εχει κάτι το πολύ γοητευτικό η ιδέα να δεις και να ακούσεις την «Αΐντα», την τόσο αγαπημένη όπερα του Βέρντι, ακόμη μία φορά και μάλιστα στο πιο αγαπημένο αμφιθέατρο της Αθήνας, υπαίθριο, ανοιχτό σαν αγκαλιά και με προβολέα το φεγγάρι που παίζει κρυφτό με τις ρωμαϊκές καμάρες! Εκεί συναντάται όλη η Αθήνα, με τους υπουργούς και πρέσβεις στον θώκο και λοιπές προσωπικότητες στις τρεις πρώτες σειρές, με τους χορηγούς ανάμεσά τους και τα φλας των φωτογράφων να αστράφτουν πριν από την παράσταση και στο διάλειμμα!

Κυριακή 24 Μαΐου, απόψε, η Εθνική Λυρική Σκηνή, σε συμπαραγωγή με την Αρένα της Βερόνας, παρουσιάζει την «Αΐντα», όπερα σε τέσσερις πράξεις, σε μουσική διεύθυνση Carlo Montanaro, σκηνοθεσία Ignacio Garcia Fernandez, σκηνικά Giuseppe de Filippi Venezia, κοστούμια Carla Galleri, Domenico Franchi, φωτισμοί Vincio Cheli, με την Ορχήστρα, Χορωδία και μπαλέτο της ΕΛΣ και τον Νίκο Βασιλείου στη διεύθυνση της χορωδίας. Ενα ακόμη καλοκαίρι, λίγο πριν αρχίσει το επίσημο πρόγραμμα του ελληνικού φεστιβάλ, επιστρέφουμε στην εποχή των Φαραώ, με σίγουρη αξία τη μουσική του Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901), για να παρακολουθήσουμε την ερωτική ιστορία του Ρανταμές, αρχιστράτηγου του αιγυπτιακού στρατού, με τη σκλάβα Αΐντα, που όμως είναι κόρη του βασιλιά της Αιθιοπίας, αιχμάλωτη στην Αίγυπτο. Τον Ρανταμές αγαπά και η Αμνερις, κόρη του βασιλιά της Αιγύπτου. Πρόδρομος της «Μάτα Χάρι» η Αΐντα ζητάει από τον Ρανταμές να της πει τα σχέδια δράσης του αιγυπτιακού στρατού, εκείνος, ανυποψίαστος, τα αποκαλύπτει και συλλαμβάνεται ως προδότης για να καταδικαστεί από το ιερατείο σε θάνατο. Ούτε και η μεσολάβηση της Αμνερις μπορεί να τον σώσει. Η Αΐντα, πικρά μετανιωμένη, κλείνεται μαζί με τον Ρανταμές στην υπόγεια κρύπτη του ναού του Ηφαίστου, όπου έχει ταφεί ζωντανός ο καλός της, ο έρωτάς τους σφραγίζει τραγικά το τέλος…

Οι Αθηναίοι, που αγαπούν την «Αΐντα», πρωτοείδαν παράσταση της όπερας το 1882 και μάλιστα στα ιταλικά! Το 1916 στο θέατρο «Ολύμπια» παρουσιάστηκε πάλι η «Αΐντα» και επανελήφθη λίγους μήνες αργότερα, στο Παναθηναϊκό Στάδιο, υπό τη διεύθυνση του Αρμάνδου Μαρσίκ. Από την Εθνική Λυρική Σκηνή η «Αΐντα» πρωτοπαρουσιάστηκε το 1958 εγκαινιάζοντας το σημερινό θέατρο «Ολύμπια». Αυτή η νέα παραγωγή –το τονίζει η ΕΛΣ– έχει υπέρ της το επιβλητικό φυσικό σκηνικό του Ρωμαϊκού Ωδείου, με τα περιστέρια να πετούν ή να κουρνιάζουν στις αρχαίες πέτρες και την κοσμαγάπητη μουσική του Βέρντι και τις άριες να φτερώνουν την όλη παράσταση. Ολοι έχουμε ακούσει για τη θρυλική παράσταση στο Λούξορ το 1987 με τον Πλάσιντο Ντομίνγκο που τραγούδησε τον ρόλο του Ρανταμές μόνο στην πρεμιέρα, με φόντο τον ναό των Φαραώ, ηλικίας 3.500 ετών, και τις αστρονομικές τιμές των εισιτηρίων. Παρ’ όλα αυτά 60 γαλαζοαίματοι Ευρωπαίοι, πρίγκιπες και πριγκίπισσες, ταξίδεψαν για την πρεμιέρα και 2.000 υποστηρικτές της Οπερας της Νέας Υόρκης ήταν στους τυχερούς της «πρώτης», ενώ την παράσταση υπέγραφε η Verona Opera της Ιταλίας.

Η «αυλαία» της «Αΐντα» άνοιξε το 1869, όταν ο Αιγύπτιος μονάρχης Ισμαήλ παρήγγειλε στον Βέρντι να γράψει μια όπερα για το νέο Θέατρο της Οπερας που είχε χτίσει στο Κάιρο, για τις εορταστικές εκδηλώσεις των εγκαινίων της διώρυγας του Σουέζ!

Αυτή την Κυριακή δεν έχουμε τίποτα το συνταρακτικό να το συνδέσουμε με τη νέα παραγωγή, εκτός του ότι ξεκινά με αυτήν το καλοκαίρι ’09 στο Ηρώδειο, με την ΕΛΣ, σε καλή φάση, με πρόεδρο του Δ.Σ. τον Οδυσσέα Κυριακόπουλο, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Giovanni Pacor και αποκλειστικό χορηγό την Εθνική Τράπεζα, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Τάκη Αράπογλου και τη σύζυγό του Εβίτα, παρόντες στις κερκίδες, ως φίλοι της μουσικής που είναι. Και μια προσωπική ανάμνηση: σε ταξίδι στη Νέα Υόρκη μαθαίνουμε με Αθηναίο φίλο της όπερας πως παίζεται η «Αΐντα», το ροκ μιούζικαλ του σερ Ελτον Τζον σε Lyrics του Tim Rice! Εννοείται, ούτε σκέψη για εισιτήρια, είχαν προπωληθεί από μήνες! Απτόητοι πήγαμε και στηθήκαμε στην είσοδο, όπου έμπαινε το λαμπερό πλήθος της νεοϋορκέζικης εξόδου. Τα εισιτήρια, σε πρώτο πλάνο εισόδου, τα ήλεγχε ένας νέος κύριος. Ανεμίζοντας ο καθένας μας διακριτικά από ένα 100δόλαρο, για πότε πλησιάσαμε, για πότε βρεθήκαμε κάτοχοι δύο εισιτηρίων, και μάλιστα σε καλή θέση, στην πλατεία του Palace Theater, ακόμη δεν το πιστεύουμε. Η μαγική φράση (συν τα 100δόλαρα) ήταν «εμείς στο Herodes Atticus Theater, ποτέ δεν θα αφήναμε έξω έναν ξένο φιλόμουσο!» Οι επιμένοντες νίκησαν, η παράσταση ήταν αυτό που περιμένει κανείς από τον Ελτον Τζον, σε παραγωγή Ντίσνεϊ και το έργο στο Μπρόντγουεϊ από τις 23 Μαρτίου 2000 ώς τις 4 Σεπτεμβρίου 2004 έκανε 1.852 παραστάσεις, έφερε το Tony Award στον Eλτον Τζον και θεωρείται η καλύτερη μουσική του δουλειά στη ροκ όπερα! Εμείς, θα χαρούμε απόψε την «Αΐντα» του Τζουζέπε Βέρντι και θα πούμε «καλό μουσικό καλοκαίρι»…

  • Tης Eλενης Mπιστικα, Η Καθημερινή, 24/5/2009
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: