Η Βάγκνερ «αναζητεί» τους Βάγκνερ και το ένοχο παρελθόν

Η Καταρίνα Βάγκνερ, δισέγγονη του συνθέτη και συνδιευθύντρια του διάσημου Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ

Σε ινστιτούτο ιστορικής έρευνας ανέθεσε η νεαρή Καταρίνα Βάγκνερ – δισέγγονη του συνθέτη και συνδιευθύντρια του διάσημου Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ από κοινού με την ετεροθαλή αδελφή της Εύα – το… «ξεκαθάρισμα» των σχέσεων της οικογένειάς της με το ναζιστικό καθεστώς. Οπως η 30χρονη σκηνοθέτις δήλωσε στον γερμανικό Τύπο, τα πρώτα επιστημονικά συμπεράσματα της έρευνας- στο πλαίσιο της οποίας θα αξιοποιηθούν μεταξύ άλλων και ανέκδοτα ντοκουμέντααναμένεται να δημοσιοποιηθούν το 2013.

Αρχής γενομένης από τον ίδιο τον Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883) η αλήθεια είναι ότι τόσο τα έργα του όσο και τα γραπτά και οι πεποιθήσεις του αλλά και γενικότερα ο τρόπος ζωής του τον ανήγαγαν σε αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στη διάρκεια της ζωής του. Μετά τον θάνατό του, δε, η συζήτηση ως προς τις ιδέες του και την εφαρμογή τους- ειδικά στη Γερμανία στη διάρκεια του 20ού αιώνα- συντήρησαν τη σύλληψη αυτή. Τα σχόλιά του για τους εβραίους, ωστόσο, και τα σχετικά δοκίμια που έγραψε μετά το 1850- αρχικά με ψευδώνυμο και αργότερα με το όνομά του- και επηρέασαν τον αντισημιτισμό του Χίτλερ έγιναν αιτία να χυθούν έως σήμερα τόνοι μελανιού. Στο παραπάνω πλαίσιο μεγάλη συζήτηση έχει γίνει και για τη σχέση του Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ με το Γ΄ Ράιχ. Θερμή οπαδός του Χίτλερ, πολύ προτού αυτός αναρριχηθεί στην εξουσία, η Γουίνιφρεντ Βάγκνερ (νύφη του ιδρυτή της διοργάνωσης, σύζυγος του γιου του Ζίγκφριντ ), η οποία ηγείτο της διοργανώσεως από το 1930 συνετέλεσε ιδιαιτέρως, με δεδομένη και την προβολή της μουσικής του Βάγκνερ ως ιδεολογικής «σημαίας» του ναζισμού, στην περαιτέρω σύσφιγξη των σχέσεων αυτών.

Σε συνάρτηση με όλα τα παραπάνω οι «ζωντανές» παρουσιάσεις έργων του Βάγκνερ εντός του Ισραήλ- σε αντίθεση με τις ηχογραφήσεις οι οποίες κυκλοφορούσαν ευρέως – αποτελούσαν ταμπού ως το 2001.

Ο πρώτος που τόλμησε να διευθύνει Βάγκνερ ήταν ο κορυφαίος αρχιμουσικός Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ (ο οποίος θα εμφανιστεί στις 29 Ιουνίου στο Ηρώδειο με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σκάλας του Μιλάνου): το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς, στο πλαίσιο μιας συναυλίας με τη Staatskapelle του Βερολίνου στο Ισραηλινό Φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ, σχεδίαζε να παρουσιάσει την πρώτη πράξη από τη «Βαλκυρία», με τρεις λυρικούς τραγουδιστές, συμπεριλαμβανομένου του Πλάθιντο Ντομίνγκο.

Εν τούτοις, έντονες διαμαρτυρίες από πλευράς θυμάτων του Ολοκαυτώματος αλλά και της ισραηλινής κυβέρνησης ώθησαν τους υπεύθυνους της διοργάνωσης να ζητήσουν αλλαγή του προγράμματος. Ο Μπάρενμποϊμ συμμορφώθηκε, και εν τούτοις, στο τέλος της συναυλίας ανακοίνωσε πως θα παρουσιάσει Βάγκνερ ως ανκόρ, καλώντας όσους επιθυμούν να αποχωρήσουν. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Τύπος, περίπου 50 άτομα αποχώρησαν ενώ γύρω στα 1.000 παρέμειναν, χειροκροτώντας με ενθουσιασμό στο τέλος. [ΤΟ ΒΗΜΑ, Σάββατο 20 Ιουνίου 2009]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: