Λόενγκριν στη Βιέννη

Η ατμόσφαιρα της Βιέννης δεν έχει, ίσως, την όμοιά της στην Ευρώπη. Μια πρωτεύουσα με ζωντανό και προσιτό το αυτοκρατορικό της παρελθόν μέσα από την αρχιτεκτονική και χωροταξική της ταυτότητα. Ένας αέρας ρομαντισμού και βαλκανικής χαλαρότητας διαπερνούν την ατμόσφαιρα της σύγχρονης μεγαλούπολης και μετριάζουν τη γερμανική τελειοθηρία των κατοίκων της.

Και βέβαια πρόκειται για την κατ’ εξοχήν πόλη της Μουσικής με εμβληματικό επίκεντρο, όσο καμιά άλλη, την όπερά της που δεσπόζει στην πλατεία Κάραγιαν και ατενίζει συντροφικά το θρυλικό ξενοδοχείο Sacher με τις περιώνυμες Torten του. Είναι τόσο σημαντική η Όπερα για τη Βιέννη, ώστε είναι η μόνη στον κόσμο που φιλοξενεί στην τάφρο της μιαν ορχήστρα τόσο σπουδαία και χαρακτηριστική όσο η φιλαρμονική της αυστριακής πρωτεύουσας.

Με αυτές τις ευοίωνες προϋποθέσεις έκλεισαν πίσω μας οι θύρες της αίθουσας του Haus am Ring λίγο πριν τις 5 το απόγευμα της 4ης Οκτωβρίου και η παραδειγματική σιγή του κοινού δεν θύμιζε σε τίποτα την ταραγμένη εκλογική Ελλάδα που είχαμε εγκαταλείψει για την παράσταση στο ομφάλιο Θέατρο της λυρικής Ευρώπης. Για τον «Lohengrin» του Ρίχαρντ Βάγκνερ η Staatsoper επιστράτευσε τον Φινλανδό αρχιμουσικό Leif Segerstam, μια χαρισματική προσωπικότητα της σύγχρονης μουσικής που αντιλαμβάνεται την ιδιότητα του συνθέτη (με περί τις 230 συμφωνίες, 30 κουαρτέτα εγχόρδων και 13 κοντσέρτα για βιολί στο ενεργητικό του!) ως πρωτεύουσα έναντι εκείνης του ερμηνευτή.

Η δισκογραφία του είναι εκτεταμένη, αγκαλιάζοντας μεταξύ άλλων πλήρεις κύκλους συμφωνιών του Σιμπέλιους, του Μάλερ και του Νίλσεν, και η τεράστια εμπειρία του έκανε τη διαφορά στην όπερα του Βάγκνερ: ήδη από το πρελούδιο της α’ πράξης ο Σέγκερσταμ εξάντλησε τις δυνατότητες πολυφωνικής ανάλυσης της παρτιτούρας, ενώ χειρίσθηκε με εμπνευσμένη αρχιτεκτονική εποπτεία τις μακρές μελωδικές αναπτύξεις των μεγάλων συνόλων του έργου.

Αν και η σκηνογραφία του Klaus Gruenberg ακολούθησε τη σύγχρονη τάση μινιμαλισμού του εικονογραφικού στοιχείου (ο πύργος της Έλζα σαν πλαστικό σπιτάκι στο λαχανί της ελπίδας , ευχερώς μεταποιήσιμο σε εκκλησάκι για τον γάμο της β’ πράξης και με ομοιόχρωμα ζωάκια και κύκνοι γύρω του), ο σκηνοθέτης Barrie Kosky δίδαξε εξαιρετικά τους ηθοποιούς του, επιλέγοντας περιορισμένη και δραματικά εύλογη κινητικότητα για τις αργές αναπτύξεις, ενώ κίνησε με νεύρο την αυξημένη χορωδία κρατώντας την ταυτόχρονα καθηλωμένη στα καθίσματά της! Η ιδέα του για μιαν Έλζα αόμματη εμβάθυνε την απόσταση της ονειροπαρμένης νέας από την πραγματικότητα ενός ασφυκτικού φαλλοκρατικού περίγυρου.

Με τον Peter Seiffert και την PetraMaria Schnitzer στους ρόλους του επώνυμου ιππότη και της προστατευόμενής του η βαθιά και πολυετής ερμηνευτική ωρίμανση άφηνε το στίγμα της με φευγαλέες μόνο εκπτώσεις φωνητικής επάρκειας. Ο Ζάιφερτ, με την καθαρή, γλυκιά και ευχάριστα μεταλλική φωνή του, παραμένει, χωρίς αμφιβολία, ο ωραιότερος Λόενγκριν της μετά Siegfried Jerusalem εποχής και η Σνίτσερ (σύζυγός του και στη ζωή), παρά την κάπως αδύναμη χαμηλή περιοχή, αίρεται με πάθος στις εξάρσεις του «ξανθού» ρόλου.

Ένας νέος Τέλραμουντ για το Θέατρο, ο βαρύτονος Wolfgang Koch, χάρισε εξπρεσιονιστική δύναμη στον χαρακτήρα και συνδυάσθηκε έξοχα με την ατρόμητη Όρτρουντ της εωσφορικής Petra Lang, φωνή συμπαγή και ομοιογενή σε όλη την κλίμακα. Ο βασιλικός κήρυκας του Markus Eiche επιβεβαίωσε την ευφυία και τη μουσικότητα ενός ανερχόμενου νέου καλλιτέχνη, ενώ ο ίδιος ο βασιλιάς, ο Εσθονός μπάσος Ain Anger, σκιαγράφησε μια περσόνα περισσότερο νεανική του αναμενομένου για τον Ερρίκο που η ιστορία προσονόμασε Ορνιθοθήρα…

  • Γράφει ο Κυριάκος Π. Λουκάκος, Η ΑΥΓΗ: 11/10/2009
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: