Τα γιατί μιας διοργάνωσης

<!–

Τα γιατί μιας διοργάνωσης

–>

  • Λουκάκος Κ., Η ΑΥΓΗ: 20/12/2009

Η χρονική σύμπτωση της τελετής απονομής των Βραβείων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής με το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο για τη συμπλήρωση ενός έτους από την παράλογη αφαίρεση της ζωής του έφηβου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου δεν αποτέλεσε, φυσικά, την ευτυχέστερη συγκυρία για μια διοργάνωση παρόμοιου κύρους και τόσο επίπονης προετοιμασίας. Με τον τρόπο της, όμως, η τελετή αυτή, που επιμελήθηκε για 11η χρονιά η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών σε συνεργασία με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, όχι μόνο υπερέβη κάθε προσδοκία στην προσέλευση του κοινού, αλλά και σηματοδότησε την εμμονή σε αξίες που κινούνται στην αντιδιαμετρική κατεύθυνση της κάθε προέλευσης αυθαίρετης βίας.

Ως άμεσα εμπλεκόμενη στη διοργάνωση, η στήλη επιβεβαιώνει ότι, με την επιλογή της για το Μεγάλο Βραβείο Μουσικής, η Κριτική Επιτροπή (Γιώργος Λεωτσάκος, Κυριάκος Λουκάκος, Γιώργος Μονεμβασίτης, Λιάνα Ρουσσιάνου – Πιπεράκη και Αλέξης Σπανίδης) ανέλαβε το κόστος εκπομπής συγκεκριμένου αισθητικού στίγματος. Γιατί ο αποδέκτης του βραβείου, σκηνογράφος Νίκος Πετρόπουλος, δεν έχει επιδοθεί ευκαιριακά, αλλά υπηρετεί διεθνώς, εδώ και δεκαετίες, με όρους αποκλειστικότητας το λυρικό θέατρο. Η παραγωγή της όπερας του Ζυλ Μασσνέ «Thais», που παρέσχε την ευκαιρία της βράβευσης, πιστοποίησε την προτεραιότητα ανάδειξης της μουσικής έναντι τεχνασμάτων στιγμιαίου εντυπωσιασμού, που αποτελούν τη μάστιγα της σύγχρονης σκηνοθεσίας και σκηνογραφίας στον κόσμο της όπερας. Με σπουδές διδακτορικού επιπέδου στην αρχιτεκτονική, ο Πετρόπουλος, που έχει ήδη σχεδιάσει σκηνικά και κοστούμια για 112 παραγωγές όπερας στην Ελλάδα, αποβλέπει με αξιοθαύμαστη σχολαστικότητα στην ιστορική ακρίβεια των σκηνικών του ή, σε περίπτωση μεταφοράς της δράσης, στην εξαντλητική εναρμόνιση του θεάματος με τις λειτουργικές απαιτήσεις της πλοκής.

Δυο εξαιρετικές εκδόσεις μοιράστηκαν τις δάφνες του μουσικολογικού συγγράμματος: με τη διάκριση του μουσικολόγου Κώστα Καρδάμη, για το βιβλίο του «Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος -Ενότητα μέσα στην πολλαπλότητα» της Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών, η ελληνική κριτική επιχείρησε να φέρει στο προσκήνιο την αξία της επιστημονικής έρευνας και η επί σκηνής δημόσια αναγνώριση από τον διαπρεπή μουσικολόγο Γιώργο Λεωτσάκο, που απένειμε τη διάκριση, στο πρόσωπο του Καρδάμη, του συνεχιστή των δικών του άοκνων και ρηξικέλευθων ερευνητικών εμμονών οφείλει, σε αυτό το πλαίσιο, να καταγραφεί! Έπαινος μουσικολογικού συγγράμματος επιφυλάχθηκε τελικά στον επιβλητικό τόμο «Νίκος Σκαλκώτας», έκδοση του Μουσείου Μπενάκη σε επιμέλεια Χάρη Βρόντου. Η φυσική για ένα συλλογικό πόνημα διακύμανση ποιότητας των κειμένων και η γενικολογία μεγάλου μέρους του φωτογραφικού υλικού δεν μειώνει στο ελάχιστο την αξία του εγχειρήματος: η έκδοση αποτελεί οδηγό στα ελληνικά εκδοτικά πράγματα και αξίζει τη θέση της σε κάθε δημόσια και ιδιωτική βιβλιοθήκη και μάλιστα σε περισσότερο αξιόπιστη βιβλιοδεσία.

Με την εγγύηση της τακτικής συνεργασίας του περίφημου Ensemble Modern της Φρανκφούρτης, το «Διεθνές Φεστιβάλ Παξών» τιμά τον διεθνή προσδιορισμό του τίτλου του, που του διασφάλισε την ευχερή πρόκριση για Διάκριση Καλλιτεχνικού Οργανισμού δραστηριοποιούμενου στην Περιφέρεια: Η «εδραιωμένη πλέον και υψηλής ποιότητας δραστηριότητά του στον τομέα της σύγχρονης μουσικής και το εφαρμοσμένο παιδαγωγικό αποτέλεσμα της δράσης του», στην οποία αναφέρεται το σκεπτικό της βράβευσης, αντανακλά μιαν από τις σοβαρότερες αυτοδιοικητικές επενδύσεις των τελευταίων ετών στον χώρο του σύγχρονου μουσικού πολιτισμού. Ο δίσκος με έργα ελληνικής θεματικής του Ildebrando Pizzetti σε Πρώτη Παγκόσμια ηχογράφηση από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη και εκείνος με έργα Ελλήνων συνθετών για φλάουτο και πιάνο, που συγκέντρωσε όχι μόνο στο εξώφυλλο, αλλά και στο βήμα της βράβευσης, 5 σημαντικούς Έλληνες συνθέτες αποκαλύπτουν μιαν ευρέως άγνωστη αλλά δραστήρια Ελλάδα. Τέλος, οι 2 νεαρές υψίφωνοι που μοιράστηκαν την κριτική επιδοκιμασία του Νέου Καλλιτέχνη, η Λένια Ζαφειροπούλου και η Κασσάνδρα Δημοπούλου, επωμίζονται το βάρος να γεμίσουν με τις λεπτομέρειες της δράσης τους τις μέλλουσες κριτικές καταγραφές μας. Εύγε!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: