Αριάδνη με γαλλικό άρωμα

  • Γράφει ο Κυριάκος Π. Λουκάκος, Η ΑΥΓΗ: 03/01/2010

Στο διάστημα που μεσολάβησε ο προγραμματισμός της τρέχουσας περιόδου παρουσιάζει αβεβαιότητες και πάντως έχει ουσιωδώς συρρικνωθεί μετά και την ακύρωση της παραγωγής της όπερας του Βέρντι «Ένας χορός μεταμφιεσμένων» που επρόκειτο να αναβιώσει στην αίθουσα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Έτσι η έναρξη της σεζόν ήλθε μόλις στα τέλη Νοεμβρίου με την όπερα του Ρίχαρντ Στράους «Αριάδνη στη Νάξο» σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Carlo Felice της Γένουας και την Όπερα του Οβιέδο.

Το πρόβλημα της καλλιτεχνικής χρηματοδότησης και οι εξωφρενικές απαιτήσεις του -ιδιώτη- μαικήνα βρίσκονται συμπτωματικά στο θεματικό επίκεντρο της «Αριάδνης», της δεύτερης απόπειρας του Στράους στην κωμωδία, προορισμένης αρχικά να συντροφεύσει εκείνη του Μολιέρου «Ο αρχοντοχωριάτης» και εκτεταμένη αργότερα κατά έναν ωριαίο περίπου πρόλογο με πολλές τραγικωμικές καταστάσεις. Σύμπτωση; Μεσούντος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Στράους μεταναστεύει στον κόσμο της προεπαναστατικής Γαλλίας, μια κίνηση που θα επαναλάμβανε πολύ πιο συνειδητά και κατά τη διάρκεια του Β’ με το ακροτελεύτιο «Καπρίτσιο». Το γαλλικό υπόστρωμα της πλοκής υπηρετήθηκε ιδιωματικά από τη σκηνοθεσία του Philippe Arlaud που αξιοποίησε έξυπνα τη μικρών διαστάσεων σκηνή για την εναλλαγή προσκηνίου και παρασκηνίου της δράσης. Οι σημειολογικές πινελιές, όπως οι εντοιχισμένες πολυθρόνες και το κρεβάτι του έρωτα Βάκχου και Αριάδνης, λειτούργησαν χωρίς υπερφορτώσεις. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης μάλιστα επωμίσθηκε και τον ομιλούντα ρόλο του Μαγιορδόμου με ευπρόσδεκτη γαλλική απόχρωση προφοράς, αλλά χωρίς τα αναγκαία φωνητικά αποθέματα.

Την αριστοτεχνική και οικονομημένη ενορχήστρωση του Στράους υπηρέτησε με επάρκεια από το πόντιουμ ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Giovanni Pacor, στηρίζοντας με ασφάλεια τους πολλούς λυρικούς ερμηνευτές που προβλέπει το έργο, πρωτίστως το ερωτικό ζευγάρι της «όπερας». Η προκατάληψή μας για τους εξ άπω ανατολής καλλιτέχνες, που -συνήθως- συνδυάζουν μια σχετικά ασφαλή τεχνική με έλλειμμα φωνητικής προσωπικότητας, διαψεύσθηκε θεαματικά από την Hui He: φωνή εύηχη, ομοιογενής, με στιβαρό όγκο και εξαιρετική γραμμή, η Κινέζα υψίφωνος ανακάλεσε στη μνήμη -τηρουμένων των αναλογιών χώρου- την εντυπωσιακή ηρωίδα μιας Jessye Norman. Η μεγάλη άρια «Es gibt ein Reich», αλλά και το τελικό ντουέτο θα μας μείνουν αλησμόνητα. Στο δεύτερο, όπου ο Στράους καταγράφει κατά την άποψή μας τη μοναδική μακρηγορία της όπερας, τη συντρόφευσε ο γνωστός και από το Φεστιβάλ Μπάυρώιτ τενόρος Gerhard Siegel που κινήθηκε εν πολλοίς με αξιοπρόσεκτη άνεση στην εξαιρετικά προβληματική τεσσιτούρα του ρόλου. Εν όψει παρόμοιας φωνητικής επίδοσης, η μειωμένη υποκριτική χημεία ανάμεσα στους 2 δεν απασχόλησε ιδιαίτερα σε μιαν όπερα που το «σοβαρό» μέρος της εμπεριέχει ως δομικό στοιχείο τη στατικότητα της opera seria. Περισσότερο συζητήσιμη αναδείχθηκε η ενδυματολογική έκθεση του Βάκχου από την παραγωγή, που τον κατέλειπε χωρίς ούτε τη συμβατική προστασία της περούκας της εποχής του Μολιέρου, έκθετο στη χλεύη ενός κειμένου που εκθειάζει συνεχώς τη μετεφηβική κλασική ομορφιά του…

Τα οικονομικά προβλήματα και η εν τω μεταξύ απομάκρυνση του Ηλία Τζεμπετονίδη από τη θέση του casting director σήμαναν την οριστική απώλεια της ελπίδας να απολαύσουμε τη σκανδαλιστική ευχέρεια της αρχικώς προβλεπόμενης για τον ρόλο της Τζερμπινέττα Ουγγαρέζας Elena Mosuc, που εκείνος είχε πρώτος μετακαλέσει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για τη «Λουτσία» του Ντονιτζέττι. Στην παράσταση της 25ης Νοεμβρίου 2009, που παρακολουθήσαμε, τον δεξιοτεχνικό άθλο επωμίσθηκε με μερική επιτυχία η Βασιλική Καραγιάννη, εντυπωσιακή στις ιλιγγιώδεις στρατοσφαιρικές εκδρομές της, αλλά λιγότερο εξοικειωμένη με τα μακρά μελωδικά τόξα της γραφής του Στράους σε λυρικότερες περιστάσεις, όπως στην ερωτική προσέγγιση με τον συνθέτη. Αλλά στην «Αριάδνη» θα επανέλθουμε και την επόμενη Κυριακή. Καλή χρονιά!…

<!–

Αριάδνη με γαλλικό άρωμα

–>

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: