Ο Δαρβίνος έχει τη δική του electro opera

  • ΟΙ HOTEL PRO FORMA ΦΕΡΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΑΝΙΑ ΤΟ «TOMORROW, ΙΝ Α YEAR»

Μια όπερα για τον Δαρβίνο; Για την ακρίβεια, για τη θεωρία του δαρβινισμού; Δεν είναι ανέκδοτο. Αν και δεν πρόκειται ακριβώς για μια τυπική, μια κλασική όπερα. Αλλά για μια electro όπερα, από μία ομάδα που ήδη αρκετοί θεωρούν τους απόλυτους διαδόχους του Ρόμπερτ Γουίλσον. Οι Δανοί «Hotel Pro Forma» και το «δαρβινικό» υπερθέαμα για την εξέλιξη των ειδών «Tomorrow, in a year», απόψε και αύριο, θα βρίσκονται στο «Παλλάς».

«Καταγόμαστε από τον Ρόμπερτ Γουίλσον, το είδος θεάτρου που αφορά τις φόρμες και τις αφηρημένες εισηγήσεις», λέει ο Ραλφ Ρίχαρντ Στρέμπεχ

«Καταγόμαστε από τον Ρόμπερτ Γουίλσον, το είδος θεάτρου που αφορά τις φόρμες και τις αφηρημένες εισηγήσεις», λέει ο Ραλφ Ρίχαρντ Στρέμπεχ

Μετά τις sold out εμφανίσεις τους στη Γενεύη και στη Δρέσδη συστήνονται στο ελληνικό κοινό με μια δουλειά-πρόκληση, που αναμειγνύει την αρχιτεκτονική με τη μουσική και τον χορό με τις εικαστικές τέχνες. Ωστόσο το «DNA» του «Tomorrow, in a year» «είναι η όπερα», επιμένουν οι δημιουργοί του και «εγκέφαλοι» των «Hotel Pro Forma» Ραλφ Ρίχαρντ Στρέμπεχ και Κίρστεν Ντέλχολμ.

Στην τελευταία φορμαλιστική υπερπαραγωγή τους συνεργάστηκαν με το σουηδικό μουσικό συγκρότημα «The Knife» και τη Γιαπωνέζα χορογράφο Χιροάκι Ουμέντα. Και μόνον η ταυτότητα των ερμηνευτών, που ως αφηγητές της παράστασης μας μιλούν για τον Δαρβίνο παρατηρώντας τον χρόνο και τη φύση, είναι ενδεικτική της γκάμας που καλύπτει σε όλα τα επίπεδα η σκηνική πρόταση των «Hotel Pro Forma». Είναι τραγουδιστές της ποπ μουσικής, της κλασικής όπερας και των παραστατικών τεχνών. Αναλόγως, και ο χορός «καλύπτει» με μια …δρασκελιά την ορχηστική τέχνη από το κλασικό μπαλέτο ώς τον σύγχρονο χορό.

Για τη δραματουργία του σκηνικού τους σύμπαντος οι σκηνοθέτες Ραλφ Ρίχαρντ Στρέμπεχ και Κίρστεν Ντέλχολμ δεν κρύβουν πως βασίστηκαν σχεδόν «κατά γράμμα» στις σκέψεις, στις εμπειρίες και στην αλληλογραφία του Δαρβίνου. Εστιάζοντας, πάντως, στο magnum opus του, την «Καταγωγή των Ειδών». Μην το λησμονούμε. Φέτος συμπληρώθηκαν 150 χρόνια από τη χρονιά που ο «πατέρας» της θεωρίας της εξέλιξης εξέδωσε το βιβλίο που άλλαξε τις αντιλήψεις για τη ζωή ολόκληρης της ανθρωπότητας.

Οι προθέσεις και η φιλοσοφία των «Hotel Pro Forma», στους οποίους ο 36χρονος Στρέμπεχ προσχώρησε το ’85, είναι σαφείς και συνεπείς. «Συνδυάζουμε στη σκηνή όσο το δυνατόν περισσότερα γνωστικά πεδία», τονίζουν. Και «βουτούν» άφοβα στην επιστήμη, στην αρχιτεκτονική, στη λογοτεχνία και στην τέχνη συνδυάζοντάς τες ελεύθερα. Πώς τα καταφέρνουν; Μια μικρή ιδέα μας έδωσε στην τηλεφωνική συνομιλία μας ο πολυσχιδής Στρέμπεχ.

  • Ο προσδιορισμός που δίνετε στην παράστασή σας -«Α Darwin electro opera»- δεν είναι εξαιρετικά προβοκατόρικος;

«Τι θα έπρεπε να πούμε; «Μια δαρβινική όπερα»; Τότε ο κόσμος θα περίμενε να δει ένα μιούζικαλ ή ένα μουσικοχορευτικό θέαμα με κοστούμια εποχής».

  • Αλήθεια, γιατί ο Δαρβίνος;

«Ο Δαρβίνος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους επαναστάτες της ανθρώπινης ιστορίας. Υπήρξε ευφυής και εξαιρετικά ανοιχτόμυαλος. Σκεφτόταν με έναν τρόπο σαν καλλιτέχνης. Εκανε σύνθετες αναλύσεις του κόσμου και μετά προέβαινε σε μια αναλυτική σύνθεση του κόσμου. Κάπως έτσι δεν λειτουργούν και οι τέχνες;».

  • Ετσι συνδέετε την επιστήμη με την τέχνη;

«Ναι. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν αναγνωρίζω και τις διαφορές. Ο καλλιτέχνης μπορεί να συζητήσει για τα πάντα. Η επιστήμη θέλει να κατανοήσει την πραγματικότητα και να δείξει πώς συντίθεται ο κόσμος. Είναι ένα είδος φιλοσοφίας. Η επιστήμη και η τέχνη είναι οι πιο συγκεκριμένοι και παθιασμένοι τρόποι για να μιλήσεις για τη ζωή».

  • Στην παράστασή σας για τον Δαρβίνο υπάρχει δραματουργία, αφηγείστε ένα στόρι;

«Υπάρχει ιστορία. Ολοι μας είμαστε ένα είδος ζώου που επιθυμεί να έχει μια οικογένεια, την αγάπη των άλλων και μία καριέρα. Και ανεξαιρέτως όλοι καταλήγουμε πεθαίνοντας. Αυτή είναι η ιστορία που αφηγούμαστε στο «Tomorrow, in a year»».

  • Συνδυάζετε την ιστορία της ανθρωπότητας με τη βιογραφία του Δαρβίνου;

«Ναι. Μένοντας σε 4 κομβικά σημεία της βιογραφίας του: τα ταξίδια του με το πλοίο Beagle, τον θάνατο της κόρης του, την έκδοση της «Καταγωγής των Ειδών» και την τελική απόσυρσή του από την κοινωνία».

  • Η παράστασή σας είναι ταυτόχρονα κι ένα «μάθημα» για τον δαρβινισμό;

«Οχι. Ηταν όμως ένας καλός τρόπος να κάνεις κάποιους ανθρώπους να νιώσουν την αλήθεια όσων διατύπωσε ο Δαρβίνος. Οταν ξεκίνησα το project, βρισκόμουν σε μεγάλη σύγχυση. Δεν μπορούσα να καταλάβω τι ονειρευόταν ο Δαρβίνος. Και ξαφνικά συνέλαβα τη λύση: οπτικοποίησα όσα αναζητούσα. Οπτικοποίησα τις αισθήσεις!».

  • Η μουσική σας ηχογραφήθηκε στη φύση. Στον Αμαζόνιο κ.α. Υπήρχε λόγος;

«Η μουσική είναι ατόφια δείγματα της πραγματικότητας, η καταγραφή συγκεκριμένων ήχων της. Δείγματα της πραγματικότητας είναι και οι εικόνες μας, τα βίντεο για το σπίτι του Δαρβίνου και το εργαστήριό του. Ο τρόπος που συντέθηκε η μουσική μας ήταν ενορατικός».

  • Ο τίτλος της παράστασης «Tomorrow, in a year» τι σημαίνει;

«Ο χρόνος μπορεί να είναι πολύ γρήγορος και ταυτόχρονα πολύ αργός. Κάτι που συμβαίνει σε δευτερόλεπτα μπορεί να φέρει τις αλλαγές ενός εκατομμυρίου χρόνων».

  • Οι «Hotel Pro Forma» είναι η πρώτη ομάδα που δοκίμασε αυτό τον πλουραλισμό, τη σύνθεση τόσων πολλών τεχνών, πεδίων και «κόσμων»;

«Σίγουρα είναι οι πρώτοι που το έκαναν συστηματικά. Είναι ωραίο να εφευρίσκουμε νέες φόρμες τέχνης, που αξιοποιούν όλες τις γνώσεις μας για το θέατρο, τα βίντεο και τη μουσική. Πάντα ο συνδυασμός των τεχνών σε κάνει να συλλαμβάνεις τον κόσμο καλύτερα».

  • Το γεγονός ότι αναμειγνύετε τόσες τέχνες δεν εγκυμονεί τον κίνδυνο να χαθεί το κέντρο, η σκηνική ισορροπία;

«Δεν θεωρώ ότι ο «πυρήνας» είναι σημαντικός σε μια δουλειά. Ο χώρος είναι σημαντικότερος. Αν έχεις ένα κέντρο, δεν μπορείς να κινηθείς ελεύθερα. Οπότε το κέντρο μας είναι ο χώρος. Μας δίνει αποκλειστικά ελευθερία».

  • Υπάρχει συγκεκριμένη τέχνη από το πανόραμα όσων αναμειγνύετε που έχει μια σχετική… προτεραιότητα, ένα μικρό προβάδισμα;

«Η αρχιτεκτονική. Δηλαδή, ο χώρος όπως οργανώνεται σε σχέση με το χρόνο. Σε όλες τις δουλειές μας επιδιώκω να υπάρχει η αίσθηση της ροής του χρόνου».

  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2010
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: