«Βαφτιστικός» στη Θεσσαλονίκη

  • Η ΑΥΓΗ: 21/02/2010
  • Γράφει ο Κυριάκος Π. Λουκάκος

Είναι εύστοχος ο παράτιτλος «αχαρτογράφητο είδος» που αξιοποιεί για την ελληνική οπερέτα ο Μανώλης Σειραγάκης σε αναδημοσιευόμενο κείμενό του, φιλοξενούμενο στο  προγραμματικό βιβλιάριο της πρόσφατης παραγωγής του «Βαφτιστικού» από την Όπερα Θεσσαλονίκης. Τουλάχιστον με όρους βιωματικούς, αφού το τόσο αγαπητό στο λαό αυτό είδος έχει σταδιακά εκλείψει από την παραστατική πραγματικότητα του τόπου μας, αλλά και από τη ραδιοφωνική εκπομπή του.

Η αλήθεια είναι ότι, ως πολιτιστικό προϊόν της ελληνικής αστικής  τάξης, κατάφορτο, όπως ήταν εξάλλου φυσικό, από γαλλικές και κεντροευρωπαϊκές επιρροές, η οπερέτα εξοστρακίστηκε συνειδητά υπέρ του «λαϊκού» ακροάματος, που τελικά κατέκλυσε και διέφθειρε τα πάντα, παρά το γεγονός ότι οι δικές του αναφορές είχαν περισσότερη σχέση με το κοινωνικό περιθώριο και τον υπόκοσμο παρά με τον μέσο Έλληνα της πάλαι ποτέ φτωχής αλλά έντιμης Ελλάδας.

Μια ακόμη μοιραία μετεμφυλιακή παρεξήγηση μετά από εκείνην την τραγική της γλωσσικής κατεδάφισης. «Αχαρτογράφητο», λοιπόν, είδος η οπερέτα -να εξηγούμεθα- μόνο γιατί κάποιοι το κατέστησαν άγνωστο. Γιατί θυμούμαι ακόμη, αίφνης, τον ογκώδη κατάλογο «μελοδραματίων» που φιλοξενούσε το Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Ελευθερουδάκη στη μεγάλη έκδοσή του έτους 1928, ενώ δεκάδες θα πρέπει να υπάρχουν οι ταινίες εγγραφών ελληνικής οπερέτας στο αρχείο της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, ένας θησαυρός που, αν δεν έχει ήδη απολεσθεί, αναμένει την ψηφιακή διάσωση και διάδοση.

Ακατάβλητη  ναυαρχίδα της ελληνικής οπερέτας παραμένει ο «Βαφτιστικός» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη. Με την έξυπνη πλοκή του, που ταλαντεύεται γλυκά και δόκιμα ανάμεσα στο γαλλικό boulevard και την ελληνική ηθογραφία της εποχής των Βαλκανικών Πολέμων, και την γεμάτη αξιομνημόνευτες μελωδίες μουσική του, ο «Βαφτιστικός» κλέβει τις καρδιές, ακόμη κι όταν δεν του επιδαψιλεύεται η προσοχή και ο σεβασμός που του επιφύλαξαν οι υπεύθυνοι της παραγωγής της Όπερας Θεσσαλονίκης.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος ως σκηνοθέτης οπερέτας Χάρης Ρώμας απέφυγε αποδομητικές πρωτοβουλίες επιλέγοντας, ορθώς κατά την άποψή μας, να υπηρετήσει πρωτίστως τη μουσική. Οι υπαινιγμοί, όπου αυτοί υπήρξαν, όπως στους φαλλικούς θάμνους του σκηνικού του Μανόλη Παντελιδάκη, δεν διεκδίκησαν ποτέ την πρωτοκαθεδρία του ενδιαφέροντος, ενώ και η πρόσμειξη στο ντουέτο Βιβίκας – Κικής «Τον παλιό εκείνο τον καιρό», μιας μελωδίας του Σταμάτη Κραουνάκη, εμβάθυνε περαιτέρω τη νοσταλγική αναδρομή των δύο παλαιών συμμαθητριών. Η μουσική του έργου παρουσιάστηκε χωρίς ουσιώδεις περικοπές και απόλαυσε την επιμέλεια μερικών από τους διαπρεπέστερους εγχώριους λυρικούς καλλιτέχνες.

Στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Βιβίκας η Τζίνα Πούλου χάρισε λάμψη και μουσικότητα, ατρόμητη στις στρατοσφαιρικές πτήσεις, αλλά και πρόθυμη για σιγανό τραγούδι, κυρίως όταν την συντρόφευε στα ερωτικά τους ντουέτα ο λυρικός Χαρμίδης του Γιάννη Χριστόπουλου. Και αν στον χαρακτήρα του μας έλειψε το ιδιωματικός ηρωικός λυρισμός ενός Πέτρου  Επιτροπάκη, ο Χριστόπουλος μας αντάμειψε με κομψή γραμμή και θερμή μουσικότητα. Στον μουσικά βραχύ ρόλο της Κικής η Ειρήνη Καράγιαννη αποτέλεσε πολυτελές απόκτημα και το ντουέτο της αναπόλησης κορυφαία στιγμή της βραδιάς. Για το άλλο δημοφιλές ντουέτο της («Η καρδιά μου πονεί για σας») η Καράγιαννη αρκέσθηκε στην μουσικά υπολειπόμενη σύμπραξη του υποκριτικά πειστικού Φίλιππου Σοφιανού, οι δυο τους όμως αξιοποίησαν την περίσταση για μιαν ευπρόσδεκτη χορευτική επίδειξη.

Απολαυστικές υποκριτικές βινιέτες από τον Δημήτρη Ναλμπάντη στο ρόλο του «κουραμπιέ» Ζαχαρούλη, τον Παναγιώτη Αθανασόπουλο ως Μίμη (ρόλο που επωμίσθηκε στις αρχές της σταδιοδρομίας του ένας Νίκος Ζαχαρίου) και τον Παύλο Μαρόπουλο στο μέρος του όντως βαφτιστικού Κορτάση. Η ενθουσιώδης συμμετοχή της Χορωδίας Θεσσαλονίκης και η αισιόδοξη σύμπραξη της Ορχήστρας του Πολιτισμικού Οργανισμού Δήμου Καλαμαριάς υπό την πάλλουσα διεύθυνση του Κώστα Παπάζογλου (17/01/2010) ολοκλήρωσαν καθοριστικά μια σοβαρή παρουσίαση που ελπίζουμε να δημιουργήσει προοπτική συνέχειας (με το «Πικ – Νικ» ή τα «Παραπήγματα» του Σακελλαρίδη φερ’ ειπείν…).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: