«Για το έλλειμμα της Λυρικής φταίει η Ν.Δ.»

  • Ο ΤΖΟΒΑΝΙ ΠΑΚΟΡ ΑΝΟΙΞΕ ΠΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΓΕΝΟΒΑΣ

  • Της ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΡΚΑ, Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 14 Ιουλίου 2010
  • Κενή θα μείνει από το φθινόπωρο η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθώς ο Τζοβάνι Πάκορ μετακομίζει στην Ιταλία. Το θέατρο «Κάρλο Φελίτσε» της Γένοβας (η τέταρτη μεγαλύτερη όπερα στη χώρα) τον επέλεξε για τη θέση του γενικού διευθυντή. Οπως μας επιβεβαίωσε, τον κρατούν στην Αθήνα ορισμένες σημαντικές υποχρεώσεις.

«Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και το Δ.Σ. της Λυρικής είναι δύο  κόσμοι παράλληλοι που δεν τέμνονται. Κάτι που δεν ισχύει σε άλλο θέατρο  του κόσμου», λέει ο Τζοβάνι Πάκορ

«Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και το Δ.Σ. της Λυρικής είναι δύο κόσμοι παράλληλοι που δεν τέμνονται. Κάτι που δεν ισχύει σε άλλο θέατρο του κόσμου», λέει ο Τζοβάνι Πάκορ

Ηδη παρέδωσε τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του 2010-11 στο Δ.Σ. και απομένει μέχρι το τέλος του μήνα να ολοκληρώσει το περίφημο Οργανόγραμμα και να υπογράψει τις απαιτούμενες συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Ποιος θα τον αντικαταστήσει; Ολα δείχνουν ότι στη Λυρική ούτε άρχισαν αλλά ούτε και θα βιαστούν να ψάξουν στελέχη. «Αγάπησα την Αθήνα. Εκτός από τη Γερμανία έχω δουλέψει σε όλη την Ευρώπη. Η θητεία μου εδώ ήταν από τις πιο θετικές εμπειρίες του επαγγελματικού μου βίου», μας εκπλήσσει ο Τζοβάνι Πάκορ. «Η ποιότητα των εργαζομένων στη Λυρική είναι εξαιρετική».

Αν μπορούσε να γυρίσει το χρόνο πίσω, τι θα άλλαζε; «Θα ξεκινούσα να διαμαρτύρομαι νωρίτερα. Το μεγαλύτερο λάθος μου είναι ότι δεν μίλησα νωρίτερα, και ιδιαίτερα προς την προηγούμενη κυβέρνηση που είναι συνυπεύθυνη για το έλλειμμα της ΕΛΣ. Θα έκλεινα τότε το θέατρο και όχι τώρα που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη η στιγμή», ομολογεί.

Αισθάνεται άραγε ότι έχει κάποια ευθύνη για τον πολλαπλασιασμό του χρέους της Λυρικής; «Εγώ κάθε χρόνο συντάσσω τον προϋπολογισμό του καλλιτεχνικού προγραμματισμού και τον παραδίδω στο Δ.Σ. Το Δ.Σ., αφού τον εγκρίνει, στη συνέχεια συντάσσει τον προϋπολογισμό του θεάτρου ενσωματώνοντας και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Και το στέλνει στο ΥΠΠΟ. Εγώ δεν είχα καμία ανάμιξη στον προϋπολογισμό του θεάτρου και πρέπει να σας πω ότι δεν συνηθίζεται σε πολλά θέατρα του κόσμου. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής με το Δ.Σ. είναι κόσμοι παράλληλοι, δεν τέμνονται σ’ αυτό το θέατρο. Και η μεγάλη τρύπα είναι στον προϋπολογισμό του θεάτρου και όχι στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Ηξερα φυσικά ότι έχουμε χρέη, ότι δεν πληρώνουμε το ΙΚΑ, αλλά είχαμε τη διαβεβαίωση της πολιτικής ηγεσίας ότι θα λάβουμε τα χρήματα που χρειαζόμαστε. Η ευθύνη η δική μου είναι ότι τους πίστεψα».

Λίγους μήνες αφότου ήρθε στην Ελλάδα, θυμάται τη συνάντηση του τότε Δ.Σ. της ΕΛΣ με τον τότε γ.γ. του ΥΠΠΟ Θ. Δραβίλα. «Μας διαβεβαίωσε ότι τα χρήματα που μας χρωστούσαν θα έρθουν. Να συνεχίσουμε απερίσπαστοι το έργο μας. Τη χρονιά 2006-7 εκταμιεύτηκαν μόνο 15 εκατομμύρια ευρώ. Υπολείπονταν άλλα 8 με 9 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν ήρθαν ποτέ».

  • «Μόνο ενοίκιο μου πλήρωναν»

Δεν θέλει να απαντήσει σε όσα του καταμαρτυρούσε στη μακροσκελή επιστολή του ο εκπρόσωπος της Ορχήστρας στο Δ.Σ. της ΕΛΣ, Θοδωρής Μαυρομμάτης. Θέλει όμως να διαψεύσει δύο πράγματα. «Ποτέ το θέατρο δεν πλήρωσε τους λογαριασμούς του σπιτιού μου. Μόνο το ενοίκιο, κι αυτό όχι ολόκληρο. Μου διέθεσαν αυτοκίνητο, που είναι ευγενική δωρεά του κ. Θεοχαράκη, και ένα κινητό. Τίποτε άλλο. Δεν έχουν πληρώσει κανένα προσωπικό μου έξοδο. Ποτέ». Ο μισθός του είναι όντως 8.500 ευρώ το μήνα μικτά. Από τον περασμένο μήνα περικόπηκε κατά 40% και πληρώνει το ενοίκιο μόνος του.

Το δεύτερο σημείο αφορά τη συμφωνία με το Φεστιβάλ Αθηνών για τη συμπαραγωγή της «Νόρμα». Ο κ. Μαυρομμάτης ανέφερε ότι η συγκεκριμένη παραγωγή θα πλησίαζε το 1 εκατ. ευρώ. «Ποτέ δεν θα συμφωνούσαμε με τον Γιώργο Λούκο να κάνουμε μια τόσο ακριβή παραγωγή. Υπολογίζαμε 600.000 με 550.000 ευρώ, τα οποία θα πληρώναμε μισά μισά».

Οσο για το τι θα δούμε του χρόνου στην ΕΛΣ, «η ιδέα είναι να δημιουργηθούν κάποιες λίγες νέες παραγωγές, να νοικιάσουμε άλλες ή να συμπράξουμε με θέατρα και να επαναλάβουμε κάποιες». Η σεζόν θα ξεκινήσει με την επανάληψη της «Κάρμεν» στο «Ολύμπια». Θα επαναληφθεί επίσης η «Τόσκα» του Νίκου Πετρόπουλου, αλλά στο Μέγαρο αυτή τη φορά. Θα συμπράξει φέτος η ΕΛΣ με το Μέγαρο; «Θα δούμε» είναι η απάντηση.

«Αν στόχος είναι να χρηματοδοτείται η Λυρική με λιγότερα χρήματα από το κράτος και περισσότερα από ιδιώτες, πρέπει να γίνει ανταγωνιστική. Και ανταγωνιστικός γίνεσαι μόνο με την ποιότητα. Και η ποιότητα απαιτεί λίγα παραπάνω χρήματα και τον κατάλληλο επαγγελματία που θα ξεχωρίζει τι είναι ποιοτικό και τι όχι. Η επιτυχία του σήμερα είναι η καλή δουλειά του χθες. Η κακή δουλειά σήμερα είναι η αποτυχία του αύριο» καταλήγει. Θα μας λείψει; Ο χρόνος θα δείξει. *

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: