Οι πρωταγωνιστές της ΕΛΣ αποφάσισαν να μιλήσουν

  • Για την κακοδιαχείριση και την υποτίμηση της δουλειάς τους
  • Του Δημητρη Pηγοπουλου, Η Καθημερινή, Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου 2010

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ. Ακόμα πιο παρεμβατικό ρόλο στην επόμενη ημέρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής διεκδικούν οι πρωταγωνιστές του μοναδικού λυρικού θεάτρου της χώρας. Δύο, σχεδόν, μήνες μετά την ανοιχτή επιστολή του Συλλόγου Πρωταγωνιστών της ΕΛΣ, ο τενόρος Βαγγέλης Χατζησίμος και ο επίσης τενόρος Δημήτρης Ναλμπάντης πήραν την πρωτοβουλία να μιλήσουν ανοιχτά για όσα διαδραματίζονται τα τελευταία χρόνια στη Λυρική. Αυτή τη φορά, με τη διάθεση να μη μασήσουν τα λόγια τους, να μην κρατήσουν ισορροπίες. Στόχος τους, όπως λένε, να υπερασπιστούν την εθνική αποστολή της ΕΛΣ, αλλά και το προσωπικό τους κύρος ως καλλιτέχνες. Οσα μοιράζονται μαζί μας στη διάρκεια μιας πυκνής συνομιλίας εξηγούν σε μεγάλο βαθμό πώς η Λυρική Σκηνή έφτασε τα πρόθυρα λουκέτου πριν από λίγους μήνες όταν δημοσιοποιήθηκε έλλειμμα της τάξεως των 16 εκατομμυρίων ευρώ.

  • Μια… παγκόσμια πρωτοτυπία

«Συμβαίνει μια παγκόσμια πρωτοτυπία στη Λυρική Σκηνή», εξηγεί ο Βαγγέλης Χατζησίμος, καταθέτοντας εμπειρία 22 ετών στο θέατρο «Ολύμπια» της οδού Ακαδημίας. «Ενώ σε όλα τα θέατρα διεθνώς το καλλιτεχνικό δυναμικό αποτελεί τον πυρήνα της δουλειάς του, εδώ ή δεν ασχολούνται καθόλου ή το θεωρούν ανεπαρκές. Ολα αυτά τα χρόνια, αισθανόμαστε σαν βάρος, περίπου σαν να μας ανέχονται. Δεν επενδύουν πάνω μας και η Λυρική λειτουργεί σαν καλλιτεχνικό γραφείο με μετακλήσεις ακόμα και δευτεροκλασάτων τραγουδιστών». Στο ίδιο μήκος κύματος ο Δημήτρης Ναλμπάντης μας πληροφορεί ότι πολλοί χορωδοί απ’ όλο τον κόσμο έχουν κάνει ντεμπούτο ως πρωταγωνιστές της Λυρικής της Αθήνας! Σύμφωνα με τους ίδιους, η μετατροπή της ΕΛΣ σε «καλλιτεχνικό γραφείο» απέφερε κέρδη σε ορισμένους.

Αντιπαρέρχονται τη «ρετσινιά» που τους ακολουθεί («φοβικοί» και «επαρχιώτες») επειδή «δήθεν» κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να μην έρχονται ξένοι ερμηνευτές στις παραστάσεις της ΕΛΣ. «Αυτό είναι ψέμα. Μα εμείς οι ίδιοι τραγουδάμε εκτός Ελλάδας, πώς θα μπορούσαμε να είμαστε εναντίον μιας πρακτικής που ακολουθούμε;», αναρωτιούνται. Και προσθέτουν ότι στην Αθήνα συμβαίνει το παράδοξο να γίνονται μετακλήσεις για μία και μοναδική παραγωγή, αντίθετα με την διεθνή πρακτική, όπου ο ξένος καλλιτέχνης υπογράφει συμβόλαιο για μια ολόκληρη σεζόν αφού έχει δώσει τα διαπιστευτήριά του με μεμονωμένες παραγωγές κι έχει κριθεί κατάλληλος. «Ακόμα και φέτος που γίνονται αιματηρές οικονομίες στο θέατρο έχουμε σε όλες τις παραγωγές μας τουλάχιστον δύο μετακλήσεις ξένων ερμηνευτών», σημειώνουν. Το καρφί πάει κατ’ ευθείαν στον σημερινό πρόεδρο του Δ.Σ. της Λυρικής.

Οσο για την αμφισβήτηση των προσόντων ορισμένων πρωταγωνιστών της Λυρικής, μου δείχνουν πρόταση στο Διοικητικό Συμβούλιο για την παροχή δυνατότητας αξιοπρεπούς εθελουσίας εξόδου σε συναδέλφους που πληρούν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης. Και αφηγούνται την ιστορία συναδέλφου που πληρωνόταν κανονικά, ενώ είχε να παίξει σε παραγωγή της ΕΛΣ για τέσσερα χρόνια και να τραγουδήσει για 14. Αλλο σημαντικό θέμα είναι η «απειλή» μη ανανέωσης της σύμβασης στους 10 συμβασιούχους πρωταγωνιστές με αποτέλεσμα να μη γνωρίζουν εγκαίρως αν θα έχουν δουλειά την επόμενη σεζόν για να κλείσουν σε κάποιο άλλο θέατρο. «Σκεφτείτε να παίζετε με αυτές τις προϋποθέσεις. Εσύ όταν ανοίξει η αυλαία οφείλεις να τα ξεχάσεις όλα και να γίνεις διά μαγείας ο αείμνηστος Παβαρότι!».

Ζητούν, τέλος, να διορθωθεί η «ανωμαλία» των τελευταίων ετών όπου ο Πρόεδρος του Δ.Σ. έχει αναδειχθεί σε ισχυρό άντρα του θεάτρου, αφήνοντας για τον καλλιτεχνικό διευθυντή διακοσμητικό ρόλο. Παρεμπιπτόντως, η ΕΛΣ είναι χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή από τον Σεπτέμβριο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: