Λυρική Σκηνή: Νουάρ «Τόσκα» στην ανοχύρωτη Ρώμη του ΄44

  • Αφού δοκιμάστηκε στη Θεσσαλονίκη, το πρωτότυπο ανέβασμα της όπερας του Πουτσίνι από τη Λυρική… μετακομίζει στην Αθήνα

Η Τιτσιάνα Καρούζο ως Τόσκα και ο Δημήτρης Πλατανιάς στον ρόλο του Σκάρπια σε στιγμιότυπο από την… ασπρόμαυρη σαν φιλμ νουάρ «Τόσκα» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

«Γέφυρες» ανάμεσα στην όπερα και στον κινηματογράφο ρίχνει η «Τόσκα» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Εχοντας διαγράψει μια επιτυχημένη διαδρομή στο θέατρο Ολύμπια της Θεσσαλονίκης, η όπερα του Τζιάκομο Πουτσίνι σε σκηνοθεσία Νίκου Σ. Πετρόπουλου «μετακομίζει» εφέτος για επτά παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η δράση του συγκεκριμένου ανεβάσματος εκτυλίσσεται σε ατμόσφαιρα που παραπέμπει σε κινηματογραφικές φιλμ νουάρ δημιουργίες, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση της αγωνίας και υιοθετώντας μια διαφορετική αισθητική οπτική. Η πλοκή μεταφέρεται στη Ρώμη του 1944- εν είδει παρωδίας της νεορεαλιστικής ταινίας του Ρομπέρτο Ροσελίνι «Ρώμη ανοχύρωτη πόλη»-, η οποία είναι γεμάτη πρόσφυγες, κατασκόπους, διπλούς πράκτορες, πληροφοριοδότες, συνεργούς Γερμανών, δοσιλόγους, βασανιστές, φυγάδες. Μέσα στον πάταγο των συμμαχικών βομβαρδισμών η «Τόσκα» μετατρέπεται σε ρεαλιστικό ιστορικό δράμα.

Από τα γνωστότερα έργα του Πουτσίνι και τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα του βερισμού, η «Τόσκα» πρωτοπαρουσιάστηκε το 1900 στη Ρώμη και γνώρισε αμέσως μεγάλη δημοτικότητα. Το λιμπρέτο των Τζιουζέππε Τζακόζα και Λουίτζι Ιλικα βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Βικτοριέν Σαρντού, γραμμένο για τη Σάρα Μπερνάρ. Η υπόθεση εκτυλίσσεται στην κατεχόμενη από τους Αυστριακούς Ρώμη του 1800. Η Φλόρια Τόσκα, γνωστή τραγουδίστρια της όπερας, είναι ερωμένη του ζωγράφου Μάριο Καβαραντόσι, ο οποίος είναι αναμεμειγμένος σε επαναστατικές ενέργειες κατά των Αυστριακών και υπέρ του Ναπολέοντα. Ο Μάριο κρύβει στο σπίτι του τον Αντζελότι, έναν πολιτικό κρατούμενο που έχει δραπετεύσει. Ο διευθυντής της αστυνομίας, βαρόνος Σκάρπια, ξεκινά έρευνα για τον φυγάδα και υποψιαζόμενος τον Μάριο πλησιάζει την Τόσκα ελπίζοντας να μάθει από αυτήν την αλήθεια. Την ίδια στιγμή έχει βλέψεις για την ντίβα, την οποία ποθούσε ανέκαθεν. Προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του συλλαμβάνει τον Μάριο και διατάζει να τον βασανίσουν μπροστά στην Τόσκα με την ελπίδα ότι θα την αναγκάσει να αποκαλύψει την κρυψώνα του φυγάδα. Ο Αντζελότι αυτοκτονεί και ο Μάριο καταδικάζεται σε θάνατο. Ο Σκάρπια προτείνει στην Τόσκα να γίνει δική του με αντάλλαγμα τη ζωή του αγαπημένου της. Εκείνη δέχεται αλλά, όταν ο βαρόνος την πλησιάζει, τον σκοτώνει και φεύγει μακριά. Ο ζωγράφος εκτελείται και η Τόσκα, κυνηγημένη από τους αστυνομικούς, αυτοκτονεί.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ

  • Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Βασ. Σοφίας και Π. Κόκκαλη, τηλ. 210 7282.333.
  • Στις 16, 18, 19, 21, 22, 23 και 25/1, στις 20.00.

Οι συντελεστές

  • Την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης έχει ο Λουκάς Καρυτινός , τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Νίκος Πετρόπουλος, ενώ την ηρωίδα του τίτλου ερμηνεύουν σε διπλή διανομή οι υψίφωνοι Τιτσιάνα Καρούζο και Τσέλια Κοστέα. Τον Μάριο Καβαραντόσι ενσαρκώνουν οι τενόροι Στιούαρτ Νιλ και Ρούμπενς Πελιτσάρι και τον Σκάρπια οι βαρύτονοι Δημήτρης Πλατανιάς και Αλμπέρτο Γκατσάλε.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: