Μια παλαιά όσο και νέα «Τόσκα» του Πουτσίνι ανοίγει την αυλαία του 2011 για την ΕΛΣ – καλός οιωνός!

Γεμάτη με τους φίλους της όπερας, αλλά και της ΕΛΣ η «Αίθουσα Τριάντη», Κυριακή 16/1, βραδιά εγκαινίων. Ολες οι ηλικίες μοιράστηκαν την προσμονή της παράστασης και μαζί χειροκρότησαν το καλό αποτέλεσμα – φωνές, ερμηνεία, σκηνοθεσία, μουσική με την ορχήστρα της ΕΛΣ και διευθυντή τον αρχιμουσικό Λουκά Καρυτινό…

Tης Eλενης Mπιστικα, Η Καθημερινή, 18/01/2011

Με μια σίγουρη επιτυχία ξεκίνησε η νέα χρονιά 2011 για την Εθνική Λυρική Σκηνή, με την όπερα «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι να ’χει πάρει μετάθεση στον χρόνο, αλλά όχι στο κλίμα το ιστορικό, από τη Ρώμη του 1800 στη Ρώμη του 1944. Κατάμεστη η «Αίθουσα Τριάντη» του Μεγάρου, με πολλούς Vips στο επίσημο θεωρείο, πολλά νέα παιδιά με μακριά μαλλιά και τζιν στην πλατεία να δικαιολογούν το επικοινωνιακό «τρικ» της μουσολινικής κυριαρχίας, σε μια Ρώμη όπου οι καμπάνες του Αγίου Πέτρου διακόπτονταν από τόν ήχο της σειρήνας των βομβαρδισμών… «Φαντασθείτε τον Σκάρπια, τον διευθυντή της αστυνομίας των μοναρχικών, με λευκό καλσόν, όπως των Ελβετών φρουρών του Πάπα, να διαλαλεί το πάθος του για τη “λεοπάρδαλη” Τόσκα; Θα έβγαζε γέλιο αντί για το ιστορικό δράμα που είναι», μας είπε στο διάλειμμα μεταξύ Β΄ και Γ΄ Πράξης, ο πολυπρωταγωνιστής Νίκος Σ. Πετρόπουλος, που έχει τη σκηνοθεσία της παράστασης και δημιούργησε τα υποβλητικά σκηνικά και τα κοστούμια της φασιστικής εποχής, χωρίς να καταφύγει στον υπερβολικό και επιτηδευμένο «ρεαλισμό». Μάς έπεισε αμέσως.

Ο Δημήτρης Πλατανιάς που ερμήνευσε φωνητικά και με τραχύ συναίσθημα τον Σκάρπια «μπήκε στο πετσί του ρόλου» με τα στρατιωτικά και τις μπότες, το ίδιο και η φλογερή Σικελή Τιτσιάνα Καρούζο, η Φλόρια Τόσκα της βραδιάς των εγκαινίων, με μαύρη μεταξωτή τουαλέτα α λα Μάρλεν Ντίτριχ, που πέρασε στη Β΄ Πράξη από τη δολοφονική μανία, χώνοντας βαθιά τη λάμα στην καρδιά του εκβιαστή Σκάρπια, στην ερωτική χαρά στη Γ΄ Πράξη και με τη δραματική αποκάλυψη πως ο Καράντοσσι είναι νεκρός, παραδίνεται στον θάνατο, πηδώντας από τις επάλξεις του πύργου της φρουράς στην αγκαλιά του Τίβερη… Με τη δυναμική της κοσμαγάπητης μελωδίας του Πουτσίνι, που παραμένει το βασικό «ατού» κάθε παράστασης της «Τόσκα», με καλές φωνές και ερμηνείες των τραγουδιστών που τούς θέλει σε διαρκή κίνηση, και εναλλαγή συναισθημάτων, η σκηνοθετική γραμμή του Πετρόπουλου, η «ανανεωμένη», με κινηματογραφικά πλάνα, παράσταση της «Τόσκα» κρατά το κοινό καθηλωμένο, κι ας το είχαν δει οι πιο πολλοί πάμπολλες φορές στις παραστάσεις της ΕΛΣ! Είναι αυτό ένα αναμφισβήτητο επίτευγμα, όσο και το ότι «η νέα κόπια» της όπερας δεν στοίχισε παρά μόνον τη μετάκληση των ξένων λυρικών τραγουδιστών. Σκηνικά, κοστούμια προϋπήρχαν, μπότες και ρεπούμπλικες, το ραδιόφωνο και η εφημερίδα της εποχής που διαβάζει ο δεσμοφύλακας – και η «νέα» Τόσκα είναι έτοιμη!

Οσο για την παιδική χορωδία, προσθέτει μια νότα δροσιάς, μια ανάσα στο καταθλιπτικό σκηνικό στο παρεκκλήσι της Α΄ Πράξης, όπου η μουσική του Πουτσίνι φυτεύει τον σπόρο της τραγωδίας που θα επακολουθήσει. Και ο νεωκόρος μονολογεί «τα πάθη των ανθρώπων μην ανακατεύονται με τα θεία»! «Το ίδιο καλή είναι και η άλλη διανομή», μας διαβεβαίωσε ο Νίκος Πετρόπουλος, στις άλλες παραστάσεις, ενώ ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΛΣ κ. Νίκος Μουργκογιάννης υποδεχόταν τον τ. πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη με τη σύζυγό του Δάφνη, τον υπουργό Εξωτερικών κ. Δημήτρη Δρούτσα με τη σύζυγό του, δημοσιογράφο Φαίη Καλυβίτη, τον πρέσβη της Γαλλίας κ. Christophe Farnaud και τη σύζυγό του Ελένη, την κ. Ζανέτ Πηλού και τον κ. Κώστα Πυλαρινό, από κύκλο Χρήστου Λαμπράκη (που η απουσία του σκιάζει κάθε εγκαίνια). Επίσης, τον συνθέτη Περικλή Κούκο, τον ζωγράφο Κώστα Πανιάρα και τη σύζυγό του Μέτα, και τον διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Αγγελο Δεληβορριά, τον πιο σωστά ντυμένο θεατή της όπερας, μετά τον Νίκο Σ. Πετρόπουλο, με μαργαριτάρι στην γκρι γραβάτα!

Απ’ όλα είχαν τα εγκαίνια, και οι παραστάσεις συνεχίζονται απόψε 18/1 και στις 19, 21, 22, 23 και 25 Ιανουαρίου 2011. Ενα ακόμη αξιοσημείωτο – ο κόσμος διέκοψε με χειροκρότημα τη μουσική ροή στην άρια του καλού τενόρου, του Αμερικανού Νιλ Στιούαρτ, καθώς και στο «VISSI D’ ARTE», το «Εζησα για την Τέχνη» που τραγουδά η «Τόσκα» της Καρούζο στην Β΄ Πράξη, ενώ ο εξαίρετος αρχιμουσικός, ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός, ο άλλος πρωταγωνιστής, μαζί με την Ορχήστρα της ΕΛΣ, κράτησε για λίγα δευτερόλεπτα μετέωρη την αόρατη μπαγκέτα – πριν συνεχίσει τη μελωδία…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: