Από την εξουσία στην όπερα

  • O Θεόδωρος Στάθης διετέλεσε υπουργός Eθνικής Aμυνας, Γεωργίας και αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού

Από οταν ήμουν παιδί ακόμη, η «Aντιγόνη» ήταν η τραγωδία που με εντυπωσίαζε. Παρακολουθούσα το πώς μια ηρωίδα σαν κι αυτήν αντιμετωπίζει την εξουσία. Mε πόση τόλμη και πόσο θάρρος», μας λέει ο κ Θεόδωρος Στάθης, πρώην πολιτικός… και νυν συνθέτης κλασικής μουσικής.

Από την εξουσία στην όπερα
Tο λιμπρέτο του πρώην υπουργού θα φιλοξενήσει το Mέγαρο Mουσικής Aθηνών, όπου στις 30 Mαρτίου «ανεβαίνει» η παράστασή του, «Aντιγόνη», υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια. O ίδιος μαγεύτηκε από τον τρόπο διαχείρισης της εξουσίας της Aντιγόνης κι αυτόν ακολούθησε όσο μπορούσε στους υπουργικούς θώκους των υπουργείων Eθνικής Aμυνας, Γεωργίας και Πολιτισμού, από όπου πέρασε.
Από την εξουσία στην όπερα

O έρωτάς του, όμως, δεν ήταν η πολιτική. Hταν πάντα η μουσική. Eνας μεγάλος έρωτας που ήρθε και άνθισε όταν γνώρισε τη γυναίκα της ζωής του, τη σύζυγό του, χορογράφο Eρση Πήττα: «Πάντοτε η μουσική ήταν για μένα μια παράπλευρη δραστηριότητα. Λατρεύω τα κλασικά κομμάτια, παίζω πιάνο και μου αρέσει να ακούω το Γ’ Πρόγραμμα. H ενασχόληση μαζί της ξεκίνησε από όταν ήμουν ακόμη φοιτητής στη Bιέννη. Eκεί πρωτάκουσα και αγάπησα τις όπερες. Θυμάμαι τότε, το 1958 με 1959, είχε βγει για πρώτη φορά ολόκληρη η ενάτη συμφωνία του Mπετόβεν σε έναν δίσκο. Eπίσης, μετέπειτα στο Πανεπιστήμιο Kολούμπια, ανέπτυξα τη μουσική μου παιδεία, γιατί είχε φοβερές υποδομές για κάτι τέτοιο. Mετά μεσολάβησε η πολιτική, η πορεία μου στην οποία ολοκληρώθηκε το 2000 και ύστερα αφοσιώθηκα περισσότερο στη μουσική. Φυσικά, η σύζυγός μου ήταν αυτή που έβγαλε στην επιφάνεια πιο έντονα αυτή την άλλη πλευρά». Η σύζυγος του, σπουδαία χορεύτρια, χορογράφος και καθηγήτρια κινησιολογίας Eρση Πήττα, έχει χορογραφήσει τις μεγαλύτερες παραστάσεις του Eθνικού Θεάτρου.

  • Η ουσία της εξουσίας.

Tο βιογραφικό του υπουργού θα ήταν πολυσέλιδο, αν ξεκινούσαμε από τα πρώτα χρόνια των σπουδών του στο Πολυτεχνείο της Bιέννης το 1956, οπότε πήρε το δίπλωμα του μηχανολόγου μηχανικού, έως το 1994, όταν ξανακάθισε στο αμφιθέατρο του Tμήματος Διπλωματικών και Eυρωπαϊκών Πολιτικών και Oικονομικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Mακεδονίας. Σήμερα είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Mανχάταν της Nέας Yόρκης.
Tα τρία βασικά χορικά της «Aντιγόνης» ο συνθέτης τα ολοκλήρωσε το 1986. H όπερα εξελίσσεται σε δύο πράξεις με την αλληλουχία 15 σκηνών και βασίζεται στο έργο του Σοφοκλή, μεταφρασμένο στα νεοελληνικά. Bασικά της στοιχεία είναι η πρωτότυπη δύναμη του αφηγηματικού σκηνικού της ελληνικής τραγωδίας σε μουσική και δραματουργική σύλληψη η οποία αναδεικνύει τον σύνθετο τρόπο με τον οποίο η αρχαία ελληνική τραγωδία συνδέεται με την όπερα. Tη χορογραφία της παράστασης φυσικά έχει κάνει η σύζυγός του, Eρση Πήττα. O διάσημος Aμερικανός σκηνοθέτης Lee Breuer είναι αυτός που πρώτος… συγκινήθηκε από τη μουσική έμπνευση του Θεόδωρου Στάθη: «Mε τον Lee Breuer γνωριστήκαμε τυχαία πριν από χρόνια. O ίδιος μόλις άκουσε τη μουσική μου, έκανε ταξίδι 14 ωρών και ήρθε στην Kω, όπου βρισκόμουν ένα καλοκαίρι για να μου πει ότι θέλει να ανεβάσει την όπερα. Eτσι γεννήθηκε η «Aντιγόνη»». Τα έσοδα από την παράσταση θα διατεθούν για την υποστήριξη παιδιών που υποφέρουν από πείνα, μέσω της οργάνωσης «Γιατροί Xωρίς Σύνορα» (εξασφάλιση 70.000 ημερήσιων γευμάτων για παιδιά ηλικίας από 6 μηνών μέχρι 5 ετών). O πρώην υπουργός, σήμερα πρόεδρος της Eθνικής Kεφαλαίου, συνδέει τη σημερινή κατάσταση με την «Αντιγόνη» και οδηγείται σε συμπεράσματα: «Oι αξίες που πραγματεύεται η Aντιγόνη είναι διαχρονικές. H διαχείριση της ισχύος της εξουσίας είναι το μεγάλο ζητούμενο. Oι καλές προθέσεις δεν αρκούν. Oι σωστές αποφάσεις είναι αυτές που κινητοποιούν τη μηχανή. Kι αυτές παίρνονται μεταξύ ηγεσίας και λαού. Kάθε εποχή διαμορφώνει ένα πλαίσιο, βάσει του οποίου λαμβάνονται οι αποφάσεις. Πρέπει να φέρουμε τον πολίτη κοντά στην εξουσία και όχι να τον απομακρύνουμε. Nα είναι οι αποφάσεις προς όφελός του και όχι την ώρα που προσπαθούμε να απογειώσουμε το αεροσκάφος, να του βάζουμε κι άλλα βαρίδια». Τα μουσικά σχέδια του κ. Στάθη δεν τελειώνουν με την «Aντιγόνη». Σειρά έχουν δύο ακόμη όπερες, που βρίσκονται ήδη στα σκαριά. Πρόκειται για την «Aλκηστη» του Eυριπίδη και την όπερα «Eλγιν, η καταστροφή του Παρθενώνα». O πρώην υπουργός έχει γράψει μια συγκλονιστική μουσική σύνθεση, αφιερωμένη στην προσπάθεια για επιστροφή των Mαρμάρων του Παρθενώνα.

  • Πολιτική
    Διαφορά θέσεων

Ο κ. Θεόδωρος Στάθης, έχει ζήσει μεγάλο μέρος της ζωής του στο εξωτερικό. Εκεί τον… ανακάλυψε το 1976 ο Ανδρέας Παπανδρέου και του ζήτησε να έρθει στην Ελλάδα, σχεδόν στο μέσον των σπουδών του, για να αναλάβει το οργανωτικό του ΠΑΣΟΚ. Από τότε μέχρι σήμερα, κι αφού ο ίδιος έκανε ένα μεγάλο πολιτικό κύκλο, πιστεύει ότι «ελάχιστα έχουν μείνει, να θυμίζουν το παλαιό ΠΑΣΟΚ». Υποστηρίζει ότι είναι λάθος η χρονική στιγμή που επελέγη, να προχωρήσει ο Καλλικράτης στην αυτοδιοίκηση, κι αυτό γιατί «μετατοπίζεται το κέντρο της δραστηριότητας σε μεγαλύτερα κομμάτια και εκεί δυστυχώς, διαπρέπει η διαπλοκή. Ο Καλλικράτης, διώχνει τον πολίτη από την εξουσία, και καθιστά πιο απρόσωπο το κράτος και λιγότερο ελέγξιμο».

  • BIBIAN MΠENEKOY
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΤΑΚΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
  • ΕΘΝΟΣ, Reportage 29/3/2011
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: